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Poliklinik für KieferorthopädieDirektor: Prof. Dr. Dr. Heinrich Wehrbein
2016 |
Einrichtungsstatistik
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Forschungsprojekte | 31 |
Publikationen | 6 |
Vorträge | |
Habilitationen | 1 |
Promotionen | 6 |
Verschiedene wissenschaftliche Aktivitäten | |
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Projektleiter: V De Wilde, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein
Influence of bisphosphonates and mechanical loading on periostin synthesis of periodontal fibroblasts (HPdLF)The orthodontic dreatment of adult patients is getting more and more popular. Patients with osteoporosis and intake of bisphosphonates are a new challenge for orthodontic treatment. For the orthodontic tooth movement bone-turnover of the alveolar bone is necessary and induced by the applied forces on the teeth. The periodontium and the alveolar bone reacts with bone apposition and resorption. Bisphosphonates do also influence these mechanism of burn turn-over. Periostin is an important adhesionsprotein supporting the cell-matrix-contacts. It plays an important role in the regulation of the remodelling of the periodontium. Aim of this study is to analyze the effects of mechanical loading and bisphosphonates on the periostin synthesis of HPdLF.
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Laufzeit: 2014-2019 |
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Projektleiter: Dr. C Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein
A Digital Plaque Imaging Study to Assess the Anti-Plaque Efficacy of Two Marketed DentifricesAbstract: The objective of this study is to assess plaque after using two marketed dentifrices by means of DPIA. This is a single-center, 2-treatment, blinded, parallel group, randomized study design. A sufficient number of adults ages 18+ will be screened to enroll 100 subjects (50 per treatment group) at the acclimation visit. Subjects will have a baseline visit at which they will have an oral soft tissue exam (OST), and one replicate of pre and post brushing DPIA images taken. Then, subjects will be stratified and randomly assigned to one of the two treatment groups at the Product Distribution visit based on DPIA plaque measurements taken at the Baseline visit. After three weeks of treatment, subjects will have two additional separate visits and will have one replicate of pre and post brushing DPIA images taken at each visit
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Laufzeit: 2011-2019 |
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Projektleiter: Dr. C Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein
An Exploratory Study to Assess Plaque Reduction of Two Marketed DentifricesThe objective of this study is to assess plaque (primary variable) and salivary metabolites (secondary variable) after using two marketed dentifrices.
This is a randomized, two-treatment, cross-over study with four treatment periods. Up to 36 healthy adult volunteers who have evidence of overnight plaque will be enrolled. Evidence of overnight plaque is based on a screening exercise. Subjects will complete approximate 2 week acclimation period, followed by a 17 days treatment period, and then a 4 day wash-out period. Overnight plaque will be measured by digital plaque image analysis of fluorescein-disclosed plaque. Saliva samples will be collected during acclimation and during the third treatment week of each treatment period. The treatment and wash-out periods will be repeated until Period 4 is complete. Subjects will be randomly assigned to one of four treatment sequences at the Product Distribution visit before Period 1.
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Laufzeit: 2011-2019 |
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Projektleiter: Dr. C Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein
A Study to Develop a Panel of Subjects who have Reproducible Dental PlaqueThe objective of this study is to screen for individuals (adults and children) who have reproducible dental plaque. The subjects who have reproducible plaque as measured by digital plaque imaging (DPIA) may be asked to participate in future studies. The study will consists of two parts; detailed objective for each of the parts is listed below under detailed study objectives.
Detailed study objective Part 1:
The objective of this study is to screen for adults who have reproducible dental plaque upon waking in the morning prior to any oral hygiene or consumption
Detailed study objective Part 2:
The objective of this study is to screen for children who have reproducible dental plaque in the afternoon after no morning brushing and no eating/drinking 1 hour prior to the visit.
This is a study to identify adult subjects with reproducible facial plaque before brushing their teeth in the morning. The target population is up to 160 healthy volunteers who will be screened for approximately 70 adult subjects to qualify for Visits 1, 2 and 3. Subjects who repeatedly have a sufficient plaque level on their anterior teeth and are able to brush part of it off will be added to the panel.
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Laufzeit: 2010-2019 |
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Projektleiter: Dr. C Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein
Staining Potential of two Marketed Fluoride RinsesAbstract: The objective of this study is to evaluate the stain accumulation potential of two marketed Fluoride rinses in children.
This will be a randomized, parallel group, double-blind, single-center study with two treatment groups comprised of healthy children (10 – 16 years old) with up to 30 subjects per group. A total of up to 60 subjects will participate in this study. At the Baseline visit, subjects will be given an oral exam and a prophylactic cleaning on the twelve anterior teeth. Subjects will be randomly assigned to one of the two treatments. Subjects will then be given a study kit and use it for next two months. Safety and efficacy measurements will be assessed at the Baseline, Week 4 and Week 8 visits. |
Laufzeit: 2011-2022 |
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Projektleiter: Dr. C Erbe
Study to assess the status of oral health before and in the first 6 months of an orthodontic treatmentMAIFOR
Study Objective:
The main objective of this study is to assess the status of oral health before and in the first 6 months of an orthodontic treatment using the Turesky Modification of the Quigley-Hein Plaque Index (TMQH) and Digital Image Analysis System (DPIA) for plaque, the Quantitative Light-induced Fluorescense (QLF) for detection and progression of White Spot Lesions, the Löe-Silness Index (GI) for gingivitis and the White Spot Lesions Index (WSL) for decalcification.
The second objective of this clinical trial is to evaluate the association between oral fluid biomarkers with gingival conditions such as mild to moderate gingivitis and gingival health using Saliva and Gingival Crevicular Fluid samples for biomarkers/metabonomics.
The third objective of the study is to evaluate the treatment outcome acceptability and the degree of improvement using the Index of Complexity, Outcome and Need (ICON) and a questionnaire reflecting the quality of life regarding tooth aesthetics.
Overall Study Design and Plan — Description
Overview:
This is a controlled, examiner-blind, single-treatment study with 5 study visits. Up to 100 subjects with no history of orthodontic treatment will be enrolled into the study.
Overnight plaque accumulation will be measured by digital plaque image analysis of fluorescein-disclosed plaque and also evaluated by means of the modified Quigley Hein Plaque Index at each visit except the day of bonding the brackets. GCF samples will be collected at Baseline (Screening), 3 weeks, 3 months and 6 months after bracket bonding. GI will be assessed at the same time points as the GCF collection.
Saliva samples will be collected at home during weeks prior study visits and brought to the study site for Metabonomics analysis.
QLF and WSL will be assessed at Baseline (Screening) and after 6 months.
The Index of Complexity, Outcome and Need (ICON) and a questionnaire about the quality of life during orthodontic treatment will be assessed at Baseline (Screening) and after 6 months.
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Laufzeit: 2013-2017 |
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Projektleiter: Dr. C. Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
A clinical comparing a power Toothbrush with Smartphone application to manual Toothbrush among adolescents with fixed orthodontic AppliancesThis is a single-center, examiner-blind, 2 week, 2 treatment, parallel group, randomized study design. Approximately sixty (60) adolescent subjects, 13-17 years of age, who show evidence of areas with dental plaque and who are routine manual toothbrush users and possess a Smartphone will be enrolled in this study. Plaque measurements will be taken at three time points: Screening, Baseline, and Week 2 using the Turesky Modified Quigley-Hein Plaque Index (TQHPI).
Subjects will be asked to refrain from all oral hygiene procedures after their morning brushing (which is to be no later than 8 am) prior to all visits (Screening, Baseline, and Week 2). In addition, the subjects will be asked to refrain from eating, drinking, or chewing gum for 2 hours prior to their appointment time. Only small sips of water are permissible. Subjects should refrain from sipping water 45 minutes prior to their scheduled visit.
Subjects will complete a pre and post-use questionnaire with elements of self-assessment (brushing habits, compliance, oral care motivation, self-perceived change in oral health). The subject post-use questionnaire will also include elements of user satisfaction.
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Laufzeit: 2014-2019 |
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Projektleiter: Dr. C. Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
A clinical evaluation comparing a power Toothbrush with Smartphone application to manual Toothbrush among adolescents with fixed orthodontic AppliancesThis is a single-center, examiner-blind, 6 week, 2 treatment, parallel group, randomized study design. Approximately sixty (60) adolescent subjects, 13-17 years of age, who show evidence of areas with dental plaque and who are routine manual toothbrush users and possess a Smartphone will be enrolled in this study. Plaque measurements will be taken at four time points: Screening, Baseline, Week 2, and Week 6 using the Turesky Modified Quigley-Hein Plaque Index (TQHPI).
Subjects will be asked to refrain from all oral hygiene procedures after their morning brushing (which is to be no later than 8 am) prior to all visits (Screening, Baseline, Week 2, and Week 6). In addition, the subjects will be asked to refrain from eating, drinking, or chewing gum for 2 hours prior to their appointment time. Only small sips of water are permissible. Subjects should refrain from sipping water 45 minutes prior to their scheduled visit.
Subjects will complete a pre and post-use questionnaire with elements of self-assessment (brushing habits, compliance, oral care motivation, self-perceived change in oral health). The subject post-use questionnaire will also include elements of user satisfaction. Specific procedures are detailed below (Table 1).
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Laufzeit: 2015-2019 |
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Projektleiter: Dr. C. Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
Biofilm characterization from people with different mechanical Plaque removal profileThis was a single-center, double-blind, 2-week, 1-treatment, parallel group study design. Thirty-nine (39) adult subjects, who showed evidence of dental plaque and who were routine manual toothbrush users were enrolled in this study and scheduled for a professional brushing visit. Subjects were instructed to refrain from all oral hygiene procedures for approximately 24 hours prior to their appointments. Of the initial 39, 20 subjects with repeatable plaque levels (at visits 1 and 2) were categorized to have either “hard-to-remove” or “easy-to-remove” plaque (10 subjects each) based on their professional-brushing plaque removal values and were selected for 3 more visits.On-site toothbrushing between pre- and post-brushing plaque assessments were standardized and performed by a dentist. Plaque was measured using DPIA (Digital Plaque Imaging Analysis). At visits 3 to 5 clinical specimens (supragingival plaque samples) were collected from the 20 selected subjects and stored following established techniques for subsequent analysis outside the study protocol. The plaque samples were analyzed for bio-mechanical, compositional and structural properties. At visit 3 subjects received a dental prophylaxis. Approximately 2 weeks later, subjects were invited to measure plaque levels using DPIA. Then they received a professional brushing after which post-brushing DPIA images were taken. Dental plaque was resampled and analyzed for endpoints mentioned above. Subjects then received treatment products (regular manual toothbrush and antibacterial fluoride toothpaste) to use at home for the next 2 weeks. At subject’s final visit (visit-5), the same assessments were conducted as for visit 4.Subjects completed a pre and post-treatment questionnaire about their nutrition behavior. |
Laufzeit: 2015-2019 |
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Projektleiter: Dr. C. Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
Comparison of aligner therapy versus Herbst treatment in an adolescent populationStudy Objectives
The primary objective of this retrospective study is to determine the outcome of the proclination of the lower incisors during orthodontic therapy between a group treated with aligners (Invisalign Teen®) in combination with Class II elastics (n=20) and a control group in an adolescent population with Class II malocclusion. The control group was treated with casted splint Herbst appliance followed by multibracket appliance (MBA) therapy (n=20).
The secondary objective of this retrospective study is to determine the outcome of the treatment itself during orthodontic therapy between a group treated with aligners (Invisalign Teen®) in combination with Class II elastics (n=20) and a control group treated with casted splint Herbst appliance followed by multibracket appliance (MBA) therapy (n=20) in an adolescent population with Class II malocclusion.
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Laufzeit: 2016-2020 |
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Projektleiter: Dr. C. Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
Study evaluating the oral hygiene status and quality of life of the patient before, during and after the Aligner-Therapy (Invisalign®)The German Oral Health Study IV (DMS IV) from 2005 shows that for 45% of children (age: 12 years) and 58% of adolescents (age: 15 years) an orthodontic treatment has either been carried out or was planned. In addition, a clear decline in the incidence of caries in children and teenagers was reported. 70.1% of the children (age: 12 years) and 46.1% of teenagers (age: 15 years) had caries-free teeth. Nearly 80% of caries cases were experienced by only 26.5% of the teenagers (age: 15 years) (Brauckhoff et al. 2009) [1]. In the overall patient population of the Department of Orthodontics at the Medical University of Mainz, about 80% of patients are treated with fixed orthodontic appliances. Aligner Therapy is also a contemporary procedure for orthodontic treatment. In 2011, approximately 78.000 patients worldwide were treated by Invisalign teen. Dental plaque plays an important role in the development of caries and oral disease. Plaque removal and control are important aspects of oral health establishment and maintenance (Shibly et al., 1995)[2]. Plaque can cause dental demineralisation (WSL - White Spot Lesions), a prerequisite for the onset of caries, and lead to gingivitis (Gorelick et al., 1982, Oogaard B, 1989, Årtun and Brobakken, 1986) [3-5]. Therefore, the main objective of this proposed controlled clinical trial is to assess the quantity of WSL between an aligner treatment group (Invisalign teen) and a control group wearing fixed orthodontic appliances. This study is designed as a prospective, controlled, single-treatment study with 7 study visits. Up to 50 subjects with no history of orthodontic treatment will be enrolled into the study. Subjects who meet the inclusion and exclusion criteria will receive a comprehensive oral examination (OST) to evaluate the oral and perioral region, including hard and soft tissues. Overnight plaque accumulation will be evaluated by means of the modified Quigley Hein Plaque Index (TMQH) at each visit. Gingival Crevicular Fluid (GCF) samples will be collected at Baseline (Screening), 4 weeks, 6 months, 1 year and 1 ½ year after receiving first aligner, 3 months after aligner therapy and 1 year after finishing the aligner therapy. Gingivitis-Index (GI) will be assessed at the same time points as the GCF collection. Quantitative Light Induced Fluorescence (QLF) and White Spot Lesion-Index (WSL) will be assessed at visit 1, 6 months, 1 year and 1 ½ year after receiving first aligner, 3 months after aligner therapy and 1 year after finishing the aligner therapy.
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Laufzeit: 2014-2019 |
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Projektleiter: Dr. C. Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
The Effect of the Oral-B Triumph Professional Care/TM 9500 Toothbrush in Combination with 0.454% Stannous Fluoride Dentifrice and 0.07% Cetylpyridinium Chloride Mouthrinse on the Reduction of Plaque and Gingival Inflamation in Patients with Fixed Orthodontic Appliances.The aim of the study is to determine the impact of the use of an Oral-B Triumph Professional Care / TM 9500 Toothbrush (with Smart Guide) combined with the application of Crest Pro Health toothpaste and Crest Pro Health mouthwash has on plaque reduction and gingival inflammation. This will be investigated in a randomized, controlled and blinded study in a parallel group design with four study visits. 120 patients with fixed appliances in both jaws are included in the study with a minimum of 15 bleeding sites, but without advanced periodontitis. Patients will be randomized into two groups, with one half performing oral hygiene measures with an Oral-B Triumph Care / TM 9500 Toothbrush (with Smart Guide), Crest Pro Health toothpaste and Crest Pro Health mouthwash. The second half is brushing the teeth with a manual hand toothbrush and toothpaste. An examination of the gingiva occurs with the gingivitis index according to Silness and Loe. The quantity of plaque is recorded with the modified plaque index according to Quigley and Hein. Furthermore a digital plaque imaging Analysis (DPIA) as well as an inspection of the oral soft tissue (OST) is carried out.
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Laufzeit: 2008-2017 |
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Projektleiter: Dr. C. Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
The purpose of this study is to assess the plaque removal efficacy of three experimental manual toothbrushes relative to a regular manual toothbrush using the Turesky Modified Quigley-Hein Plaque Index (TQHPI)Overall Study Design and Plan
This is a replicate use single brushing, four-treatment, examiner-blind, randomized, eight period, crossover design. Approximately 20 adult subjects at least 18 years of age, will be enrolled into the clinical trial based on study criteria. Subjects will be instructed to refrain from all oral hygiene procedures for approximately 12 hours prior to their appointments. In addition, the subjects will be instructed to refrain from eating, drinking, chewing gum or smoking (including smokeless tobacco) for 4 hours prior to their appointment time. Only small sips of water are permissible. Subjects should refrain from sipping water 45 minutes prior to their scheduled visit.
Inclusion Criteria
In order to be included in the study, each subject must:
-provide written informed consent and receive a signed copy;
-be at least 18 years of age and mainly use a manual toothbrush;
-be in good general health as determined by the investigator/designee based on a review/update of their medical history;
-have a whole mouth average pre-brushing TQHPI score of ³1.75 at Period-1;
-possess a minimum of 16 scorable teeth with facial and lingual scorable surfaces;
-refrain from all oral hygiene procedures for approximately 12 hours prior to this visit and agree to follow this same restriction prior to all visits;
-refrain from eating, drinking (except small sips of water up until 45 minutes prior to their appointment), chewing gum and using tobacco for at least 4 hours prior to this visit and agree to follow these same restrictions prior to all visits;
-agree not to participate in any other oral care study for the duration of this study;
-agree to delay any elective dentistry, including dental prophylaxis, until study completion and to report any non-study dentistry received during the course of this study;
-agree to refrain from using any non-study toothbrushes, dentifrices, mouth rinses, tooth whitening products or floss for the study duration other than their regular at-home toothbrush and toothpaste used between visits;
-agree to maintain their same regular at-home toothbrush and toothpaste for the study duration;
-agree to return for their scheduled visits and to follow all study procedures.Exclusion Criteria
Subjects are excluded from study participation where there is evidence of:
-Any carious lesions requiring restorative treatment;
-active treatment for periodontitis;
-active orthodontic therapy, and/or have removable denture prosthesis;
-any disease or conditions that could be expected to interfere with examination procedures or with the subject safely completing the study (including allergies to dyes);
-dental prophylaxis any time within the 4 weeks prior of the first visit;
-peri/oral piercings;
-using any antibiotics or a chlorhexidine mouth rinse any time within the 2 weeks prior to this visit.
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Laufzeit: 2016-2022 |
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Projektleiter: Dr. Moritz Försch, Dr. Dr. Collin Jacobs, Lina Krull
Aesthetics and perception of different orthodontic appliances: A Cross-Sectional and Eyetracking StudyThe visibilty and perception of "aesthetic" and "invisible" orthodontic appliances (such as lingual bracket systems, orthodontic aligners and ceramic brackets) should be assessed by laymen and professional personal with the help of a questionaire. In addition to question analysis the individual eye movement during inspection of the appliances and facial aesthetics will be recorded with modern oculometric methods (eyetracking) and a possible correlation with the questionaire could be applied. Thereby both chronological aspects and the location of interest will be assessed. The goal is to derive possible recommendations for the physician with regard to patient information and aesthetic perception. It is the first study to combine cross-sectional investigations with modern eyetracking techniques and is supported by the German Society of Lingual Orthodontics (DGLO e.V.)
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Laufzeit: 2014-2018 |
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Projektleiter: Dr. Moritz Försch, Dr. Dr. Collin Jacobs, Christian Schuster
In-vitro Studie zu einem neuartigen Bracketsystem mit vorbeschichtetem Adhäsiv: Randspaltuntersuchungen, Abzugsversuche und klinische HandhabungDas neu vorgestellte APC TM Flash-Free Bracketsystem soll anhand unterschiedlicher labortechnischer und klinischer Versuche auf Charakteristika wie Randspaltqualitäten, tatsächliche Quantifizerung der Adhäsivüberschüsse, Haft- und Abscherkräfte, sowie klinische Aspekte wie Zeitersparnis Debondingvorgang, etc. hin untersucht werden. |
Laufzeit: 2014-2016 |
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Projektleiter: Dr. Moritz Försch, Dr. Dr. Collin Jacobs, Dr. Susanne Wriedt
Maxilläre Protraktion mittels Gesichtsmaske mikt und ohne palatinaler Expansion - Eine systematische Literaturrecherche und Meta-AnalyseAnhand einer umfangreichen systematischen Literaturrecherche wurde die Effektivität der Klasse-III Behandlung mittels Gesichtsmaskenverankerung in Kombination mit Verfahren alternierender maxillärer Expansion und Konstriktion untgersucht. Die gewonnenen Daten wurden einer Meta-Analyse zugeführt. |
Laufzeit: 2014-2016 |
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Projektleiter: Dr. Dr. C Jacobs, Dr. S Grimm, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein
Influence of bisphosphonates and mechanical loading on periodontal fibroblasts and osteoblastsBei jeder kieferorthopädisch induzierten Zahnbewegung spielt der Knochenstoffwechsel eine obligate Rolle, da sich der Alveolarknochen abhängig von der Bewegungsrichtung auf- und umbaut. Bestand früher das Patientenklientel größtenteils aus Kindern und Jugendlichen, lassen sich heute immer mehr erwachsene Patienten kieferorthopädisch behandeln. Besonders bei weiblichen Patienten erfolgt häufig die Einnahme von Bisphosphonaten zur Osteroporoseprophylaxe.
Ziel der Studie war es herauszufinden, wie Bisphosphonate die Vitabilität und den Stoffwechsel humaner Osteoblasten und parodontaler Fibroblasten unter statisch mechanischer Zugbelastung in vitro beeinflussen. |
Laufzeit: 2014-2019 |
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Projektleiter: Dr. Dr. C Jacobs, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein
Influence of mechanical strain on periodontal fibroblasts and human osteoblastsOrthodontische Zahnbewegungen erfolgen mittels Applikation statisch mechanischer Kräfte, die vom Zahn auf das Parodontium übertragen werden.
Die applizierten Kräfte induzieren mechanischen Stress auf das zelluläre und extrazelluläre Gewebe und führen zu Veränderungen ihrer Vitalität, Proliferation und Differenzierung (Krishnan et al., 2006; Meikle et al., 2006). Fibroblasten und Osteoblasten stellen die zellulären Hauptbestandteile des Parodontiums dar (Berkovitz et al., 1995).
Ziel der Studie: Beeinflussung der Vitalität und Genexpression von parodontalen Fibroblasten und humanen Osteoblasten durch statisch mechanische Zugbelastung verschiedener Stärken (1%, 5%, 10%) in vitro.
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Laufzeit: 2011-2018 |
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Projektleiter: Dr. Dr. Collin Jacobs, Univ.-Prof. Dr. Dr. Heiner Wehrbein
Kenntnisstand der Kieferorthopäden über die Medikamteneinnahme ihrer Patienten (Fragebogenstudie)Heute befinden sich immer mehr erwachsene Patienten in einer kieferorthopädischen Behandlung. Besonders bei weiblichen Patienten erfolgt häufig die Einnahme von Bisphosphonaten zur Osteroporoseprophylaxe. Diverse Medikamente und das Alter der Patienten können die Dauer und den Erfolg der kieferorthopädischen Behandlung beeinträchtigen.
Ziel der Studie ist es, herauszufinden, wie hoch der Anteil an erwachsenen Patienten in der kieferorthopädischen Praxis ist und in wieweit die Behandler über die Medikamenteneinnahme ihrer Patienten informiert sind. Der Fokus wird in dieser Studie auf die Einnahme von Bisphosphonaten gelegt.
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Laufzeit: 2014-2019 |
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Projektleiter: Dr. Dr. Collin Jacobs, Dr. Moritz Försch
Vergleichende prospektive multizentrische Untersuchung zu Lingual- und Multialignerapparaturen im Bezug auf Behandlungsdauer, -effektivität, Patientenkomfort und (Langzeit-)StabilitätUnter Zusammenarbeit ausgewiesener Experten in der Lingual- und Alignertechnik sollen die aktuellen "nicht sichbaren" kieferorthopädischen Behandlungseffizienz gewonnen werden ( Sitzung, Stuhlzeit, Nebenwirkungen, röntgenologische Beurteilung (Wurzelresorptionen, Achsenneigungen)). Der Patientenkomfort soll durch Fragebogen evaluiert und in der Nachuntersuchung soll die Stabilität beurteilt werden. |
Laufzeit: 2014-2016 |
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Projektleiter: Dr. M Katzorke, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
In-Vivo Untersuchung zur Eignung des CAD/CAM Systems Cerec AC zur kieferorthopädischen Diagnostik ohne konventionelle AbdrucknahmeIn der vorliegenden Studie wird bei einer kieferorthopädischen Behandlung, mit und ohne Multibracketapparatur, die konventionelle Abformung mit der intraoralen optischen Abformung verglichen. Zu Studienbeginn werden je zwei intraorale optische Abformungen des Oberkiefers und konventionelle Alginatabformungen genommen. Die intraoralen Scans und komplementären Abformungn werden sukzessiv durchgeführt. Mit dem 3D-Scangerät Activitiy 102 werden 70 entstandene Gipsmodelle erfasst. Es folgt eine digitale Überlagerung des jeweiligen Gipsmodellscans mit den intraoralen erfassten Daten der optischen Abformung. |
Laufzeit: 2014-2016 |
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Projektleiter: Dr. J Pasch, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein
Eine photoelastische Spannungsanalyse bei Belastung von GaumenimplantatenIn der vorliegenden Studie wird die Belastbarkeit von Gaumenimplataten untersucht. |
Laufzeit: 2014-2016 |
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Projektleiter: Dr. S Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein
Artikulationsanpassung an die kieferorthopädische Dehnplatte in Abhängigkeit von der Gestaltung der Plattenbasis und von zusätzlicher logopädischer UnterstützungDas Ziel dieser Studie ist es, zu prüfen, ob eine zusätzliche logopädische Begleittherapie und/oder eine Änderung der Gerätebasis entscheidende Vorteile für die Artikulation und damit für die Akzeptanz eines kieferorthopädischen Gerätes bieten. Es soll die Hypothese geprüft werden, dass eine Reduzierung der Ausdehnung der Plattenbasis und/oder eine logopädische Begleitbehandlung zu einer schnelleren Anpassung der Artikulation an das kieferorthopädische Gerät und somit zu einer schnelleren Akzeptanz der Behandlung führen. In diese randomisierte Studie werden 60 Patienten der Poliklinik für Kieferorthopädie, die als erstes kieferorthopädisches Gerät eine Oberkiefer-Dehnplatte erhalten, eingeschlossen. Die Patienten erhalten als erstes Behandlungsgerät entweder eine Dehnplatte mit konventioneller voller Bedeckung des vorderen Gaumenanteils oder eine skelettierte Variante. Außerdem wird jeweils die Hälfte der Patienten aus jeder Gruppe in der ersten Zeit logopädisch betreut. Die in klinischen Untersuchungen mit Fragebogen und Gespräch vor und nach Einsetzen der Geräte und in wöchentlichen Abständen aufgenommenen Videosequenzen werden nach Artikulationsstörungen untersucht und bewertet. Der Vergleich der verschiedenen Gruppe soll dann in einer Empfehlung bezüglich der Ausdehnung der Plattenbasis und/oder logopädischer Begleittherapie münden. Prospektive Studie mit 60 Patienten der Poliklinik für Kieferorthopädie; Ethikantrag bei der Ärztekammer Rheinland-Pfalz gestellt; Kooperation mit der Logopäden-Lehranstalt |
Laufzeit: 2010-2016 |
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Projektleiter: Dr. S Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein
Intraoral Scans in OrthodonticsIn zwei Studien soll ein auf dem Markt erhältlicher Intraoralscanner für die Prothetik an die Belange der Kieferorthopädie angepasst werden. Studie 1: Güte der intraoralen Scans bei Patienten der Kieferorthopädie Fragestellung: Kann der intraorale Scan die Abformung für die kieferorthopädische Diagnostik ersetzen? Werden alle für die kieferorthopädische Diagnostik notwendigen Areale in genügendem Umfang und in genügender Schärfe erfasst? Sind die intraoralen Scans von gleicher Abbildungsgenauigkeit? Material und Methode: Zwei Gruppen zu je drei Probanden werden innerhalb von 5 Tagen zu 7 Zeitpunkten untersucht. Zu der ersten Gruppe gehören 3 erwachsene Probanden, die mit einer festsitzenden Multibracketapparatur behandelt werden. In der Woche der Untersuchung sollten keine Zahnbewegungen stattfinden. In der zweiten Gruppe befinden sich 3 erwachsene Probanden ohne prothetische Restaurationen und ohne momentanen Zahndurchbruch. Die Probanden werden an den ersten beiden Tagen der Untersuchungsreihe je zweimal, an den folgenden 3 Tagen je einmal untersucht. Bei der Untersuchung werden konventionelle Alginat-Abformungen des Oberkiefers genommen und mit blauem Moldano-Gips Modelle hergestellt, die anschließend mit dem Streifenlichtscanner Activity 102 in ein virtuelles 3D-Modell überführt werden. Außerdem erfolgt das Einscannen des Oberkiefers mit dem intraoralen Scanners Sirona Cerec AC Bluecam direkt am Patienten. Es werden somit 84 Scans hergestellt (2 Scanmethoden x 6 Probanden x 7 Scans). Mit den Programmen Onyx oder Comparison (Entscheidung erfolgt auf der Basis momentaner Studien) werden die intraoralen Scans mit den Scans der Modelle verglichen. Es werden die mittleren Abweichungen der intraoralen Scans und der Modellscans für jede Gruppe berechnet. Außerdem erfolgt eine Bewertung der Größe der erfassten Areale im Bereich der apikalen Basis und des Gaumenreliefs getrennt je nach Scannart. Die Gruppen werden miteinander verglichen, um Güte der Scans zu bestimmen. Die statistischen Methoden werden nach Maßgabe des IMBEI der Universitätsmedizin Mainz gewählt. Studie 2: Verwindung der Mandibula bei der Mundöffnung Fragestellung: Es soll die in der Studie von Prof. Marx nachgewiesene Verwindung der Mandibula beim Öffnen des Mundes verifiziert werden. Müssen aufgrund der bei der Mundöffnung auftretenden Dimensionsänderungen der Unterkieferspange Empfehlungen zur Durchführung des intraoralen Unterkieferscans gegeben werden? Sind die Abweichungen gering genug, um den intraoralen Scan für die kieferorthopädischen Belange zu empfehlen? Material und Methode: 4 Probanden mit horizontalem und 4 Probanden mit vertikalem Gesichtsschädelaufbau werden an 3 Tagen je dreimal hintereinander untersucht. Dabei wird der Unterkiefer jeweils in zwei verschiedenen Unterkieferpositionen mit dem intraoralen Scanners Sirona Cerec AC Bluecam eingescant. Der erste Scan erfolgt bei maximaler Mundöffnung, der zweite bei maximalem (allerdings durch die Höhe der Scansonde limitiertem) Kieferschluss. Es werden somit 18 Scans pro Proband erstellt. An jedem Tag werden je eine Abformung bei möglichst maximalem (allerdings durch die Höhe des Abformlöffels limitiertem) Kieferschluss und bei maximaler Mundöffnung genommen und Modelle aus blauem Moldano-Gips hergestellt, die anschließend mit dem Streifenlichtscanner Activity 102 in ein virtuelles 3D-Modell überführt werden. Mit den Programmen Onyx oder Comparison (Entscheidung erfolgt auf der Basis momentaner Studien) werden die verschiedenen intraoralen Scans untereinander und mit den Scans der Modelle verglichen. Es werden die Regionen der Abweichungen bestimmt und die mittleren Abweichungen der verschiedenen Scan-Gruppen berechnet und miteinander vergleichen. Die statistischen Methoden werden nach Maßgabe des IMBEI der Universitätsmedizin Mainz gewählt. Studien mit 3 erwachsenen Patienten und 11 Probanden; Ethikantrag an die Ärztekammer Rheinland-Pfalz |
Laufzeit: 2011-2018 |
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Projektleiter: Dr. S Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein
Überprüfung einer vereinfachten Methode zur Kopplung von 3D-Gesichts- und GebissmodellscanBei der vorgesehenen Untersuchung soll geklärt werden, ob die bisher übliche Kopplung von Gesichts- und Gebissmodellscan über den Gesichtsscan mit Bissgabel nach Erstellung des Gipsgebissmodells durch einen Gesichtsscan, bei dem die Zähne bis zum Prämolarenbereich zu sehen sind, ersetzt werden kann. Dazu muss mit diesem Gesichtsscann der Okklusionsbereich der Zähne so erfasst werden, dass eine präzise Kopplung von Gesichtsoberflächen und Modellscan ohne Kippung und Verzerrung möglich ist. 20 Patienten, die aufgrund einer rechtfertigenden Indikation zeitnah eine Digitale Volumentomographie-Aufnahme erhalten haben, werden untersucht. Es werden je Patient 9 lichtoptische Scans der Gesichtsoberfläche aufgenommen: 3x in Ruhe (Lippen geschlossen, Zähne mit Bereich der Molaren aufeinander, entspannt leicht nach oben schauend), 3x mit der Übertragungsgabel, 3x mit Einsatz von Lippenretraktoren (wie sie zur zahnärztlichen Fotographie eingesetzt werden). Anschließend erfolgen die konventionelle Abformung des Ober- und Unterkiefers und die Bissnahme mit Wachs. Die daraus hergestellten Moldano-Gips Modelle werden mit dem Streifenlichtscanner Activity 102 in ein virtuelles 3D-Modell überführt. Die Gipsmodelle des Oberkiefers werden zusammen mit der Übertragungsgabel gescannt. In dem Programm EasySlim werden nun die Modellscans in die "Ruhe-Gesichtsscans" unter Zuhilfenahme der Scans mit Bissgabel, bzw. Lippenretraktor integriert.
Mit den Programmen OnyxCeph3 und Comparison werden die so erhaltenen Komplettscans der beiden verschiedenen Übertagungsarten miteinander verglichen. Es werden die mittleren Abweichungen für jede Übertragungsart berechnet. Als Goldstandard stehen die Messungen aus den schon vorhandenen DVT-Aufnahmen zur Verfügung; Somit kann die Güte der Übertragungsmethoden bestimmt werden.
Prospektive Studie anhand von erstellten 3D-Scans und vorhandenen Unterlagen |
Laufzeit: 2012-2018 |
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Projektleiter: Dr. S. Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
Bewertung der skelettalen Klasse I-II im Vergleich klinischer Befund versus FRS-AnalysenProjektskizze: Fernröntgenseitenbild und Modelle von 180 konsekutiven Patienten zu Behandlungsbeginn werden von verschiedenen kieferorthopädischen Behandlern ohne metrische Analyse bezüglich der skelettalen Klasse I-III kategorisiert. Die Werte verschiedener Fernröntgenanalysen, die sich in ihrer Klassifizierung häufig widersprechen, werden dazu in Bezug gesetzt, um die für den kieferorthopädischen Alltag aussagekräftigsten und robustesten Parameter zu ermitteln.
Retrospektive Studie anhand von vorhandenen Unterlagen
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Laufzeit: 2010-2019 |
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Projektleiter: Dr. S. Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
Kieferspaltosteoplastik - extraorale Veränderungen in Abhängigkeit von der Menge des eingelagerten Transplantates; eine 3D-StudieDie im Rahmen der Kieferspaltosteoplastik bei Patienten mit LKG-Spalten erhobenen Unterlagen (Modelle, DVT, 3D-Scan, eingebrachte Knochenmenge) werden analysiert, um die intra- und extraoralen Veränderungen zu quantifizieren und zukünftig eine Vorhersage der extraoralen Veränderungen durch die Menge des eingebrachten Knochenmaterials treffen zu können.
Prospektive Studie anhand von vorhandenen Unterlagen
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Laufzeit: 2010-2019 |
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Projektleiter: Dr. S. Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
Untersuchung der Aussage verschiedener Indices zur Beurteilung der Modelle von Patienten mit Lippen-Kiefer-Gaumenspalten - eine retrospektive StudieProjektskizze: Ermittlung, ob die automatisierte Erstellung des GOSLON-Index mittels des Dokumentationsprogrammes des AKLKG dem Goldstandard (untersuchungsbedingte Festlegung der Indices: 5y_Index_original (5 Jahre, einseitige Spalte), GOSLON_10y_orig (10 Jahre, einseitige Spalte), BAURU_BCLP_6y (5 Jahre, doppelseitige Spalte) und BAURU_BCLP_9y (10 Jahre, doppelseitige Spalte)) ebenbürtig ist. Welche messbaren Parameter beeinflussen die automatische Erstellung des Index am Stärksten und welche Korrekturen müssen im Programm vorgenommen werden? Wie maßgebend ist der Unterschied zwischen der Laien und der Expertenbeurteilung? Weiterhin sollen zusätzliche Indices/Modifikationen der Indices auf ihre Brauchbarkeit überprüft werden. |
Laufzeit: 2016-2019 |
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Projektleiter: Dr. S. Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
Veränderung der Weichteile durch das Tragen einer Multibracket-ApparaturProjektskizze: Patienten verschiedenen Alters und Geschlechts, die eine Multibracketapparatur erhalten der bei denen sie entfernt wird, werden mit dem 3D-Facescan vor und nach der Prozedur, sowie nach 4-6 Wochen aufgenommen. Durch Überlagerung der Scans können die Weichteilveränderungen im Gesicht visualisiert und die Stärke der extraoralen Veränderungen durch die intraorale Apparatur bestimmt werden. Die mittleren Abweichungen können als Grundlage für die Einschätzung kurzfristiger therapiebedingter Veränderungen dienen.
Studie anhand von vorhandenen Unterlagen
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Laufzeit: 2010-2016 |
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Projektleiter: Dr. S. Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
Zahn- und Kieferstatus bei Erwachsenen mit Trisomie 21, Ethikkommission der LÄK Rheinland-Pfalz 837.379.14 (9618)Projektskizze: In der Literatur finden sich nur spärliche Angaben über die Häufigkeit zahnärztlicher und kieferorthopädischer Befunde bei Erwachsenen mit Trisomie 21 (Desai 1997; Pilcher 1998). Zum Teil wurden Daten im Rahmen der Untersuchung von allgemein geistig- und/oder körperlich behinderten Menschen erhoben, so dass keine differenzierten Ergebnisse der Gruppe mit Down-Syndrom zu ersehen sind (Dinesh, Arnitha et al. 2003; Winter, Baccaglini et al. 2008).
104 Erwachsene (ab 18 Jahre) mit Trisomie 21 werden klinisch untersucht und bei genügender Kooperation fotografisch dokumentiert.
Es werden bei den Probanden der Gebissbefund (Zahnanzahl, persistierende Milchzähne), sowie der kieferorthopädische (Kreuzbisse, Overbite, Overjet, Engstand oder Lückenbildung, Angle-Klasse) und funktionelle Befund (offene Mundhaltung, Schluckmuster, Zungenlage) erhoben. Außerdem erfolgt eine Befragung der Betreuungspersonen bezüglich zahnärztlicher und kieferorthopädischer Anamnese. Evtl. vorliegende zahnärztliche Röntgenaufnahmen werden angefordert und gescannt.
Anschließend erfolgt bei genügender Kooperationsbereitschaft der Probanden eine intra- und extraorale fotografische Dokumentation.
Die Prävalenz der Einzelbefunde bei den Erwachsenen mit Trisomie 21 soll mit der Prävalenz der Befunde, wie sie in Study of Health in Pomerania (SHIP) 2004 (Hensel, Born et al. 2003) und anderen Literaturstellen (Van der Linden 1983; Harzer 2002; Watted and Teuscher 2003) festgestellt wurden, verglichen werden. Zusätzlich zu den Punktschätzern sollen 95%-Konfidenzintervalle bestimmt werden.
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Laufzeit: 2014-2019 |
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Projektleiter: Dr. Susanne Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Christina Erbe, Sarah Azimi
Weitere Etablierung der intersisziplinären AKLKG-Datenbank an der Unimedizin Mainz unter Berücksichtigung der 3D-Datensätze DVT, Gesichts- und ModellscanNach Überprüfung der Datenbankabfrage für MKG und KFO und der digitalen Gesichtserfassung und Modellerstellung bezüglich Validität und Reliabilität sollehn nun die Erhebung der Befunde laufender und die Archivierung der Befunde beendeter Behandlungen digitalisiert und anschließend mit schon digital archivierten Daten von Patienten mit LKG-Spalten zusammengeführt werden. Es handelt sich momentan um eine Gruppe von ca. 800 Patienten. Das Ziel ist eine bessere Auffindbarkeit der interdisziplinär erstellten Behandlungsunterlagen zur Verbesserung der Behandlung des einzelnen Patienten (Vernetzung der einzelnen Kliniken) und die Verwendbarkeit der Daten für Multicenter-Studien (wie vom AKLKG intendiert, z. B. German Cleft Network Studie zur prächirurgischen Therapie), sowie zur Verbesserung der Behandlung zukünftiger Patienten (Versorgungsforschung). Durch die digitale Aufbereitung der Unterlagen werden Platzprobleme für Akten- und Modellarchive beseitigt (Papierlose Klinik) |
Literatur: |
Wriedt Susanne, Foersch Moritz, Muhle Jan Daniel, Schmidtmann Irene, Wehrbein Heinrich. Multibracket appliance: impression defaults and their reduction by blocking-out - a three-dimensional study. CLINICAL ORAL INVESTIGATIONS 2016; 20 (2): 365-372 |
Wriedt Susanne, Schmidtmann Irene, Niemann Mareike, Wehrbein Heinrich. Digital 3D image of bimaxillary casts connected by a vestibular scan. JOURNAL OF OROFACIAL ORTHOPEDICS-FORTSCHRITTE DER KIEFERORTHOPADIE 2013; 74 (4): 309-318 |
Laufzeit: 2016-2026 |
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Foersch Moritz, Schuster Christian, Rahimi Roman K., Wehrbein Heinrich, Jacobs Collin
Autoren der Einrichtung:
Foersch Moritz, Wehrbein Heinrich, Jacobs Collin
A new flash-free orthodontic adhesive system: A first clinical and stereomicroscopic study ANGLE ORTHODONTIST. 2016; 86 (2): 260-264 Article
Datensatz in Web of Science®
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Meila Dan, Grieb Dominik, Melber Katharina, Jacobs Collin, Maslehaty Homajoun, Petridis Athanasios, El Habony Rashad, Lanfermann Heinrich, Scholz Martin, Brassel Friedhelm
Autoren der Einrichtung:
Jacobs Collin
Hydrocephalus in vein of Galen malformation: etiologies and therapeutic management implications ACTA NEUROCHIRURGICA. 2016; 158 (7): 1279-1284 Article; Proceedings Paper
Datensatz in Web of Science®
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Nettelhoff L., Grimm S., Jacobs C., Walter C., Pabst A. M., Goldschmitt J., Wehrbein H.
Autoren der Einrichtung:
Nettelhoff L., Grimm S., Jacobs C., Wehrbein H.
Weitere Autoren des Fachbereichs:
Walter C., Pabst A. M., Goldschmitt J.
Influence of mechanical compression on human periodontal ligament fibroblasts and osteoblasts CLINICAL ORAL INVESTIGATIONS. 2016; 20 (3): 621-629 Article
Datensatz in Web of Science®
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Nowak J., Erbe C., Hauck I., Groneberg D. A., Hermanns I., Ellegast R., Ditchen D., Ohlendorf D.
Autoren der Einrichtung:
Erbe C.
Motion analysis in the field of dentistry: a kinematic comparison of dentists and orthodontists BMJ OPEN. 2016; 6 (8): Article
Datensatz in Web of Science®
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Rahimi-Nedjat Roman K., Sagheb Keyvan, Jacobs Collin, Walter Christian
Autoren der Einrichtung:
Jacobs Collin
Weitere Autoren des Fachbereichs:
Sagheb Keyvan, Walter Christian
Association between eruption state of the third molar and the occurrence of mandibular angle fractures DENTAL TRAUMATOLOGY. 2016; 32 (5): 347-352 Article
Datensatz in Web of Science®
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Wriedt Susanne, Foersch Moritz, Muhle Jan Daniel, Schmidtmann Irene, Wehrbein Heinrich
Autoren der Einrichtung:
Wriedt Susanne, Foersch Moritz, Muhle Jan Daniel, Wehrbein Heinrich
Weitere Autoren des Fachbereichs:
Schmidtmann Irene
Multibracket appliance: impression defaults and their reduction by blocking-out - a three-dimensional study CLINICAL ORAL INVESTIGATIONS. 2016; 20 (2): 365-372 Article
Datensatz in Web of Science®
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Dr. Christina Erbe
Orthodontic Treatment of TMJ disorders, pain and malocclusions - a workflow based systematic approach 16.06.-18.06.2016, 27th Annual Meeting 2016 Ergonomic workflow in dental practice - what is the benefit for daily use tomorrow and in the future, Wroclaw, Polen
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Dr. Christina Erbe
Plaqueentfernung und Compliance mit einer Zahnbürste und Smartphone-App bei jugendlichen Patienten mit Multibracketapparatur 14.-18.09.2016, 89. Wissenschaftliche Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Kieferorthopädie, Hannover, Deutschland
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Dr. Christina Erbe
Plaque Removal Efficacy of two interdental brushes around Brackets: a Multicenter Study 29.04.-03.05.2016, 116th American Association of Orthodontists, Orlando Florida, USA
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Dr. Christina Erbe
Superior Dental Plaque Removal and Compliance of an Interactive Toothbrush in an Orthodontic Adolescent Population 22.-25.06.2016, 94th General Session & Exhibition of the IADR - 3rd Meeting of the IADR asia pacific region - 35th Annual Meeting of the IADR Korean Division, Seoul, Südkorea
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Dr. Christina Erbe
Untersuchung von White Spot Läsionen bei Teenagern während der Aligner Therapie 18.-19.11.2016, 4. Wissenschaftlicher Kongress für Aligner Orthodontie (DGAO), Köln, Deutschland
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PD Dr. Collin Jacobs
Die Regulation des growth Differentiation factors (GDF) 15 durch mechanische Belastung in Form von kieferorthjopädischen Kräften in vitro und in vivo Januar 2016, Arbeitsgemeinschaft für Grundlagenforschung, Mainz, Deutschland
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PD Dr. Collin Jacobs
How to start with lingual orthodontics 22.-25.09.2016, IADS, Dubai, VAE
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Dr. Susanne Wriedt
Einordnung spaltnaher Zähne: Untersuchung und Therapievorschläge vor Kieferspaltosteoplastik basiert auf 2D- versus 3D-Diagnostik LZK,Teach the teacher,Mainz,08.03.2017
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Dr. Susanne Wriedt
Ist vor Kieferspaltosteoplastik immer eine DVT-Aufnahme notwendig? - Eine Überprüfung 2D- versus 3D-basierter Therapievorschläge 14.-18.09.2016, 89. Wissenschaftliche Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Kieferorthopädie, Hannover, Deutschland
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Dr. Susanne Wriedt
kieferorthopädische Behandlung vor Implantation - eine seltene Ausnahme? 05.03.2016, Deutsche Gesellschaft für Implantologie, Potsdam, Deutschland
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Dr. Susanne Wriedt
Orthodontic Tasks and Problems in the alveolar cleft region 07.05.2016, 13th Joint Symposium, Riga-Rostock, Deutschland
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Kerstin Natalie Ast
Konventionelle und ligaturenfreie Bracketsysteme am Beispiel ClarityTM/ClarityTMSL: Differenzen in Nivellierung, Behandlungsergebnis und Rezidivtendenz
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Florian Hans Deckers
Optische Analyse zum Verhalten von Glattflächenversieglern bei mechanischer, thermischer und chemischer Belastung - in vitro
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Oliver Thomas Löwenstein
Kopfschmerz und CMD - Wirkung von Entspannungsverfahren, Therapie mit und ohne Unterstützung durch EMG-Biofeedback
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Sabrina Yasmin Said
Beziehung zwischen der objektiven bzw. subjektiven Einschätzung der Ästhetik der Zahnstellung und der psychosozialen dentalästhetischen Lebensqualität bei Schülern im Alter von 10 bis 17 Jahren
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Sabrina Schramm
Interaktion von biomechanischer Belastung, Inflammation und Bisphosphonaten auf die Synthese proinflammatorischer Zytokine durch parodontale Fibroblasten
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Monika Suckau
Kieferorthopädische Befunde in der interdisziplinären Sprechstunde für Patienten mit LKG-Spalten: Vergleich der Parameter bei Untersuchungen mit und ohne Befundbogen des AK LKG.
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Univ.-Prof. Dr. Dr. Collin Jacobs
Einfluss von mechanischer Belastung, Bisphosphonaten und Interleukin-1β auf den Stoffwechsel humaner parodontaler Fibroblasten (HPdLF)
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Preise
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Dr. C. Erbe
Invisalign Research Award 2016, Comparison of aligner therapy versus Herbst treatment in an adolescent population
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