Poliklinik für Kieferorthopädie

Direktor: Univ.-Prof. Dr. Dr. Heinrich Wehrbein

2017

Einrichtungsstatistik

Forschungsprojekte31
Publikationen13
Vorträge
Promotionen10
Verschiedene wissenschaftliche Aktivitäten

Forschungsprojekte

Projektleiter: V De Wilde, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein

Influence of bisphosphonates and mechanical loading on periostin synthesis of periodontal fibroblasts (HPdLF)

The orthodontic dreatment of adult patients is getting more and more popular. Patients with osteoporosis and intake of bisphosphonates are a new challenge for orthodontic treatment. For the orthodontic tooth movement bone-turnover of the alveolar bone is necessary and induced by the applied forces on the teeth. The periodontium and the alveolar bone reacts with bone apposition and resorption. Bisphosphonates do also influence these mechanism of burn turn-over. Periostin is an important adhesionsprotein supporting the cell-matrix-contacts. It plays an important role in the regulation of the remodelling of the periodontium. Aim of this study is to analyze the effects of mechanical loading and bisphosphonates on the periostin synthesis of HPdLF.
 

Laufzeit: 2014-2019
Projektleiter: Dr. C Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein

A Digital Plaque Imaging Study to Assess the Anti-Plaque Efficacy of Two Marketed Dentifrices

Abstract: The objective of this study is to assess plaque after using two marketed dentifrices by means of DPIA. This is a single-center, 2-treatment, blinded, parallel group, randomized study design. A sufficient number of adults ages 18+ will be screened to enroll 100 subjects (50 per treatment group) at the acclimation visit. Subjects will have a baseline visit at which they will have an oral soft tissue exam (OST), and one replicate of pre and post brushing DPIA images taken. Then, subjects will be stratified and randomly assigned to one of the two treatment groups at the Product Distribution visit based on DPIA plaque measurements taken at the Baseline visit. After three weeks of treatment, subjects will have two additional separate visits and will have one replicate of pre and post brushing DPIA images taken at each visit
 

Laufzeit: 2011-2019
Projektleiter: Dr. C Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein

An Exploratory Study to Assess Plaque Reduction of Two Marketed Dentifrices

The objective of this study is to assess plaque (primary variable) and salivary metabolites (secondary variable) after using two marketed dentifrices.
This is a randomized, two-treatment, cross-over study with four treatment periods. Up to 36 healthy adult volunteers who have evidence of overnight plaque will be enrolled. Evidence of overnight plaque is based on a screening exercise. Subjects will complete approximate 2 week acclimation period, followed by a 17 days treatment period, and then a 4 day wash-out period. Overnight plaque will be measured by digital plaque image analysis of fluorescein-disclosed plaque. Saliva samples will be collected during acclimation and during the third treatment week of each treatment period. The treatment and wash-out periods will be repeated until Period 4 is complete. Subjects will be randomly assigned to one of four treatment sequences at the Product Distribution visit before Period 1.
 

Laufzeit: 2011-2019
Projektleiter: Dr. C Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein

A Study to Develop a Panel of Subjects who have Reproducible Dental Plaque

The objective of this study is to screen for individuals (adults and children) who have reproducible dental plaque. The subjects who have reproducible plaque as measured by digital plaque imaging (DPIA) may be asked to participate in future studies. The study will consists of two parts; detailed objective for each of the parts is listed below under detailed study objectives.
Detailed study objective Part 1:
The objective of this study is to screen for adults who have reproducible dental plaque upon waking in the morning prior to any oral hygiene or consumption
Detailed study objective Part 2:
The objective of this study is to screen for children who have reproducible dental plaque in the afternoon after no morning brushing and no eating/drinking 1 hour prior to the visit.
This is a study to identify adult subjects with reproducible facial plaque before brushing their teeth in the morning. The target population is up to 160 healthy volunteers who will be screened for approximately 70 adult subjects to qualify for Visits 1, 2 and 3. Subjects who repeatedly have a sufficient plaque level on their anterior teeth and are able to brush part of it off will be added to the panel.
 

Laufzeit: 2010-2019
Projektleiter: Dr. C Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein

Staining Potential of two Marketed Fluoride Rinses

Abstract: The objective of this study is to evaluate the stain accumulation potential of two marketed Fluoride rinses in children.
This will be a randomized, parallel group, double-blind, single-center study with two treatment groups comprised of healthy children (10 – 16 years old) with up to 30 subjects per group. A total of up to 60 subjects will participate in this study. At the Baseline visit, subjects will be given an oral exam and a prophylactic cleaning on the twelve anterior teeth. Subjects will be randomly assigned to one of the two treatments. Subjects will then be given a study kit and use it for next two months. Safety and efficacy measurements will be assessed at the Baseline, Week 4 and Week 8 visits.

Laufzeit: 2011-2022
Projektleiter: Dr. C Erbe

Study to assess the status of oral health before and in the first 6 months of an orthodontic treatment

MAIFOR
Study Objective:
The main objective of this study is to assess the status of oral health before and in the first 6 months of an orthodontic treatment using the Turesky Modification of the Quigley-Hein Plaque Index (TMQH) and Digital Image Analysis System (DPIA) for plaque, the Quantitative Light-induced Fluorescense (QLF) for detection and progression of White Spot Lesions, the Löe-Silness Index (GI) for gingivitis and the White Spot Lesions Index (WSL) for decalcification.
The second objective of this clinical trial is to evaluate the association between oral fluid biomarkers with gingival conditions such as mild to moderate gingivitis and gingival health using Saliva and Gingival Crevicular Fluid samples for biomarkers/metabonomics.
The third objective of the study is to evaluate the treatment outcome acceptability and the degree of improvement using the Index of Complexity, Outcome and Need (ICON) and a questionnaire reflecting the quality of life regarding tooth aesthetics.
Overall Study Design and Plan — Description
Overview:
This is a controlled, examiner-blind, single-treatment study with 5 study visits.  Up to 100 subjects with no history of orthodontic treatment will be enrolled into the study. 
Overnight plaque accumulation will be measured by digital plaque image analysis of fluorescein-disclosed plaque and also evaluated by means of the modified Quigley Hein Plaque Index at each visit except the day of bonding the brackets. GCF samples will be collected at Baseline (Screening), 3 weeks, 3 months and 6 months after bracket bonding. GI will be assessed at the same time points as the GCF collection.
Saliva samples will be collected at home during weeks prior study visits and brought to the study site for Metabonomics analysis.
QLF and WSL will be assessed at Baseline (Screening) and after 6 months.
The Index of Complexity, Outcome and Need (ICON) and a questionnaire about the quality of life during orthodontic treatment will be assessed at Baseline (Screening) and after 6 months.
 
 

Laufzeit: 2013-2017
Projektleiter: Dr. C. Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein

A clinical comparing a power Toothbrush with Smartphone application to manual Toothbrush among adolescents with fixed orthodontic Appliances

This is a single-center, examiner-blind, 2 week, 2 treatment, parallel group, randomized study design. Approximately sixty (60) adolescent subjects, 13-17 years of age, who show evidence of areas with dental plaque and who are routine manual toothbrush users and possess a Smartphone will be enrolled in this study. Plaque measurements will be taken at three time points: Screening, Baseline, and Week 2 using the Turesky Modified Quigley-Hein Plaque Index (TQHPI).
Subjects will be asked to refrain from all oral hygiene procedures after their morning brushing (which is to be no later than 8 am) prior to all visits (Screening, Baseline, and Week 2). In addition, the subjects will be asked to refrain from eating, drinking, or chewing gum for 2 hours prior to their appointment time. Only small sips of water are permissible. Subjects should refrain from sipping water 45 minutes prior to their scheduled visit.
Subjects will complete a pre and post-use questionnaire with elements of self-assessment (brushing habits, compliance, oral care motivation, self-perceived change in oral health). The subject post-use questionnaire will also include elements of user satisfaction.
 

Laufzeit: 2014-2019
Projektleiter: Dr. C. Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein

A clinical evaluation comparing a power Toothbrush with Smartphone application to manual Toothbrush among adolescents with fixed orthodontic Appliances

This is a single-center, examiner-blind, 6 week, 2 treatment, parallel group, randomized study design. Approximately sixty (60) adolescent subjects, 13-17 years of age, who show evidence of areas with dental plaque and who are routine manual toothbrush users and possess a Smartphone will be enrolled in this study. Plaque measurements will be taken at four time points: Screening, Baseline, Week 2, and Week 6 using the Turesky Modified Quigley-Hein Plaque Index (TQHPI).
Subjects will be asked to refrain from all oral hygiene procedures after their morning brushing (which is to be no later than 8 am) prior to all visits (Screening, Baseline, Week 2, and Week 6). In addition, the subjects will be asked to refrain from eating, drinking, or chewing gum for 2 hours prior to their appointment time. Only small sips of water are permissible. Subjects should refrain from sipping water 45 minutes prior to their scheduled visit.
Subjects will complete a pre and post-use questionnaire with elements of self-assessment (brushing habits, compliance, oral care motivation, self-perceived change in oral health). The subject post-use questionnaire will also include elements of user satisfaction. Specific procedures are detailed below (Table 1).
 

Laufzeit: 2015-2019
Projektleiter: Dr. C. Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein

Biofilm characterization from people with different mechanical Plaque removal profile

This was a single-center, double-blind, 2-week, 1-treatment, parallel group study design. Thirty-nine (39) adult subjects, who showed evidence of dental plaque and who were routine manual toothbrush users were enrolled in this study and scheduled for a professional brushing visit. Subjects were instructed to refrain from all oral hygiene procedures for approximately 24 hours prior to their appointments. Of the initial 39, 20 subjects with repeatable plaque levels (at visits 1 and 2) were categorized to have either “hard-to-remove” or “easy-to-remove” plaque (10 subjects each) based on their professional-brushing plaque removal values and were selected for 3 more visits.On-site toothbrushing between pre- and post-brushing plaque assessments were standardized and performed by a dentist. Plaque was measured using DPIA (Digital Plaque Imaging Analysis). At visits 3 to 5 clinical specimens (supragingival plaque samples) were collected from the 20 selected subjects and stored following established techniques for subsequent analysis outside the study protocol. The plaque samples were analyzed for bio-mechanical, compositional and structural properties. At visit 3 subjects received a dental prophylaxis. Approximately 2 weeks later, subjects were invited to measure plaque levels using DPIA. Then they received a professional brushing after which post-brushing DPIA images were taken. Dental plaque was resampled and analyzed for endpoints mentioned above. Subjects then received treatment products (regular manual toothbrush and antibacterial fluoride toothpaste) to use at home for the next 2 weeks. At subject’s final visit (visit-5), the same assessments were conducted as for visit 4.Subjects completed a pre and post-treatment questionnaire about their nutrition behavior.

Laufzeit: 2015-2019
Projektleiter: Dr. C. Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein

Comparison of aligner therapy versus Herbst treatment in an adolescent population

Study Objectives
The primary objective of this retrospective study is to determine the outcome of the proclination of the lower incisors during orthodontic therapy between a group treated with aligners (Invisalign Teen®) in combination with Class II elastics (n=20) and a control group in an adolescent population with Class II malocclusion. The control group was treated with casted splint Herbst appliance followed by multibracket appliance (MBA) therapy (n=20).
 
The secondary objective of this retrospective study is to determine the outcome of the  treatment itself during orthodontic therapy between a group treated with aligners (Invisalign Teen®) in combination with Class II elastics (n=20) and a control group treated with casted splint Herbst appliance followed by multibracket appliance (MBA) therapy (n=20) in an adolescent population with Class II malocclusion.
 

Laufzeit: 2016-2020
Projektleiter: Dr. C. Erbe

Histological and histomorphometric investigation of the median palatine suture in different age groups - an ex vivo study on human cadaver specimens

The median palatine suture of the maxilla, which extends from the maxillary incisal fossa to the nasal posterior spine, is of great clinical importance and relevance to orthodontists worldwide. A rapid maxillary expansion (RME) is indicated in the presence of a a narrow upper jaw and / or a one- or bilateral crossbite and / or frontal crowding in order to create space as fast as possible in the transversal.
As the patient ages, the so-called transversal resistance of the median palatine suture becomes larger and thus, it becomes increasingly difficult to predict the success of a conservative RME. Therefore, in patients > 18 years, surgically assisted RME is usually preferred to conservative RME.
Assumptions that the increasing ossification of the suture are responsible for this resistance can only be partially verified. Previous studies showed that at the age of 30 years, only a very small portion of the median suture is clearly ossified, which means that there is still a need for considerable examinations / ex vivo studies.
The aim of this study is to use modern histological and histomorphometric methods to analyze the age-related morphological changes of the median palatine suture in cooperation with Prof. Dr. Dr. Dr. Shahram Ghanaati, Senior Consultant and Head of the Research Laboratory (FORM-Lab, Frankfurt Orofacial Regenerative Medicine-Lab), the Department of Oral and Maxillofacial Surgery of the Goethe-University Frankfurt am Main (Director: Univ.-Prof. Dr. Dr. Robert Sader). Further insights into the transversal resistance of the median palatine sutura should be gained. The working hypothesis says that the age-dependent form changes of the suture, the horizontal and transversal interdigitations (twisting or toothing of the bone suture), respectively, could be responsible for this resistance.
 

Laufzeit: 2017-2022
Projektleiter: Dr. C. Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein

Study evaluating the oral hygiene status and quality of life of the patient before, during and after the Aligner-Therapy (Invisalign®)

The German Oral Health Study IV (DMS IV) from 2005 shows that for 45% of children (age: 12 years) and 58% of adolescents (age: 15 years) an orthodontic treatment has either been carried out or was planned. In addition, a clear decline in the incidence of caries in children and teenagers was reported. 70.1% of the children (age: 12 years) and 46.1% of teenagers (age: 15 years) had caries-free teeth. Nearly 80% of caries cases were experienced by only 26.5% of the teenagers (age: 15 years) (Brauckhoff et al. 2009) [1]. In the overall patient population of the Department of Orthodontics at the Medical University of Mainz, about 80% of patients are treated with fixed orthodontic appliances. Aligner Therapy is also a contemporary procedure for orthodontic treatment. In 2011, approximately 78.000 patients worldwide were treated by Invisalign teen. Dental plaque plays an important role in the development of caries and oral disease. Plaque removal and control are important aspects of oral health establishment and maintenance (Shibly et al., 1995)[2]. Plaque can cause dental demineralisation (WSL - White Spot Lesions), a prerequisite for the onset of caries, and lead to gingivitis (Gorelick et al., 1982, Oogaard B, 1989, Årtun and Brobakken, 1986) [3-5]. Therefore, the main objective of this proposed controlled clinical trial is to assess the quantity of WSL between an aligner treatment group (Invisalign teen) and a control group wearing fixed orthodontic appliances. This study is designed as a prospective, controlled, single-treatment study with 7 study visits. Up to 50 subjects with no history of orthodontic treatment will be enrolled into the study. Subjects who meet the inclusion and exclusion criteria will receive a comprehensive oral examination (OST) to evaluate the oral and perioral region, including hard and soft tissues. Overnight plaque accumulation will be evaluated by means of the modified Quigley Hein Plaque Index (TMQH) at each visit. Gingival Crevicular Fluid (GCF) samples will be collected at Baseline (Screening), 4 weeks, 6 months, 1 year and 1 ½ year after receiving first aligner, 3 months after aligner therapy and 1 year after finishing the aligner therapy. Gingivitis-Index (GI) will be assessed at the same time points as the GCF collection. Quantitative Light Induced Fluorescence (QLF) and White Spot Lesion-Index (WSL) will be assessed at visit 1, 6 months, 1 year and 1 ½ year after receiving first aligner, 3 months after aligner therapy and 1 year after finishing the aligner therapy.
 
 
 

Laufzeit: 2014-2019
Projektleiter: Dr. C. Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein

The Effect of the Oral-B Triumph Professional Care/TM 9500 Toothbrush in Combination with 0.454% Stannous Fluoride Dentifrice and 0.07% Cetylpyridinium Chloride Mouthrinse on the Reduction of Plaque and Gingival Inflamation in Patients with Fixed Orthodontic Appliances.

The aim of the study is to determine the impact of the use of an Oral-B Triumph Professional Care / TM 9500 Toothbrush (with Smart Guide) combined with the application of Crest Pro Health toothpaste and Crest Pro Health mouthwash has on plaque reduction and gingival inflammation. This will be investigated in a randomized, controlled and blinded study in a parallel group design with four study visits. 120 patients with fixed appliances in both jaws are included in the study with a minimum of 15 bleeding sites, but without advanced periodontitis. Patients will be randomized into two groups, with one half performing oral hygiene measures with an Oral-B Triumph Care / TM 9500 Toothbrush (with Smart Guide), Crest Pro Health toothpaste and Crest Pro Health mouthwash. The second half is brushing the teeth with a manual hand toothbrush and toothpaste. An examination of the gingiva occurs with the gingivitis index according to Silness and Loe. The quantity of plaque is recorded with the modified plaque index according to Quigley and Hein. Furthermore a digital plaque imaging Analysis (DPIA) as well as an inspection of the oral soft tissue (OST) is carried out.
 

Laufzeit: 2008-2017
Projektleiter: Dr. C. Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein

The purpose of this study is to assess the plaque removal efficacy of three experimental manual toothbrushes relative to a regular manual toothbrush using the Turesky Modified Quigley-Hein Plaque Index (TQHPI)

Overall Study Design and Plan
This is a replicate use single brushing, four-treatment, examiner-blind, randomized, eight period, crossover design. Approximately 20 adult subjects at least 18 years of age, will be enrolled into the clinical trial based on study criteria. Subjects will be instructed to refrain from all oral hygiene procedures for approximately 12 hours prior to their appointments. In addition, the subjects will be instructed to refrain from eating, drinking, chewing gum or smoking (including smokeless tobacco) for 4 hours prior to their appointment time. Only small sips of water are permissible. Subjects should refrain from sipping water 45 minutes prior to their scheduled visit.
Inclusion Criteria
In order to be included in the study, each subject must:
-provide written informed consent and receive a signed copy;
-be at least 18 years of age and mainly use a manual toothbrush;
-be in good general health as determined by the investigator/designee based on a review/update of their medical history;
-have a whole mouth average pre-brushing TQHPI score of ³1.75 at Period-1;
-possess a minimum of 16 scorable teeth with facial and lingual scorable surfaces;
-refrain from all oral hygiene procedures for approximately 12 hours prior to this visit and agree to follow this same restriction prior to all visits;
-refrain from eating, drinking (except small sips of water up until 45 minutes prior to their appointment), chewing gum and using tobacco for at least 4 hours prior to this visit and agree to follow these same restrictions prior to all visits;
-agree not to participate in any other oral care study for the duration of this study;
-agree to delay any elective dentistry, including dental prophylaxis, until study completion and to report any non-study dentistry received during the course of this study;
-agree to refrain from using any non-study toothbrushes, dentifrices, mouth rinses, tooth whitening products or floss for the study duration other than their regular at-home toothbrush and toothpaste used between visits;
-agree to maintain their same regular at-home toothbrush and toothpaste for the study duration;
-agree to return for their scheduled visits and to follow all study procedures.Exclusion Criteria
Subjects are excluded from study participation where there is evidence of:
-Any carious lesions requiring restorative treatment;
-active treatment for periodontitis;
-active orthodontic therapy, and/or have removable denture prosthesis;
-any disease or conditions that could be expected to interfere with examination procedures or with the subject safely completing the study (including allergies to dyes);
-dental prophylaxis any time within the 4 weeks prior of the first visit;
-peri/oral piercings;
-using any antibiotics or a chlorhexidine mouth rinse any time within the 2 weeks prior to this visit. 
 

Laufzeit: 2016-2022
Projektleiter: Dr. Christina Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein

"Stain", Clinical Study Agreement Procter & Gamble 2017166

This is a single-center, unsupervised use, single-treatment study. The study will consist of an up-to 3-week stain induction phase followed by a 3-week treatment (stain removal) phase.
A sufficient number of subjects will be screened to obtain approximately 35 adult volunteers to enroll in the study and begin the 3-week run-in phase. Subjects with existing natural tooth stain will receive an optional dental prophylaxis at the beginning of the study, and will be assigned an acclimation toothbrush and toothpaste, and will rinse with tea solution three times daily and with a chlorhexidine rinse (0.1%) once daily for up to three weeks during the run-in phase.
After the run-in phase, up to 30 qualified subjects (with visible stains on anterior teeth) will continue the study and receive treatment products (whitening toothpaste and regular manual toothbrush) to use twice daily for the 3 weeks treatment phase. Tooth color measurements using DIA will be assessed after stain induction (Baseline) and after 3 weeks of treatment (Week 3). Clinical documentary images will be taken at Baseline and Week 3 visits. Subjects will receive a refresher on their oral hygien e instructions at Visit 4 (Week 1).
 

Laufzeit: 2017-2023
Projektleiter: Dr. Christina Erbe, Univ.-Prof. Dr. Dr. Heiner Wehrbein, Dr. Charlene Ecker

Analyse okklusaler Kontakte durch den P-Scan: Validität und Reliabilität eines Bissanalyseverfahrens

Ein kostengünstiges und schnelles Verfahren zur Bissanalyse ist der P-Scan nach Prodinger-Glöckl. Er besteht aus einem hufeisenförmigen drucksensitiven Artikulationspapier und einem dazu kongruenten Vliespapier, die übereinander gelegt und mittels Bissgabel im Patientenmund positioniert werden. In einem ersten Schritt untersucht die Studie die Validität und Reliabilität des P-Scan zunächst in vitro, um den Nutzen für die klinische Anwendung zu überprüfen. In einem zweiten Schritt werdn die Reproduzerbarkeit der okklusalen Kontakte, die Validität und Reliabilität des P-Scan zur Ermittlung der individuellen Okklusionsverhältnisse anhand von in vivo Untersuchungen an Probanden bei maximaler Interkuspidation überprüft. Anschließend wird ein einem dritten Schritt der P-Scan herangezogen, um die Okklusionsverhältnisse von Patienten mit Craniomandibuläerer Dysfunktion vor und nach osteopathischer Behandlung zu beurteilen und den klinischen Nutzen dieser Methode zu bewerten.

Laufzeit: 2017-2023
Projektleiter: Dr. Moritz Försch, Dr. Dr. Collin Jacobs, Lina Krull

Aesthetics and perception of different orthodontic appliances: A Cross-Sectional and Eyetracking Study

The visibilty and perception of "aesthetic" and "invisible" orthodontic appliances (such as lingual bracket systems, orthodontic aligners and ceramic brackets) should be assessed by laymen and professional personal with the help of a questionaire. In addition to question analysis the individual eye movement during inspection of the appliances and facial aesthetics will be recorded with modern oculometric methods (eyetracking) and a possible correlation with the questionaire could be applied. Thereby both chronological aspects and the location of interest will be assessed. The goal is to derive possible recommendations for the physician with regard to patient information and aesthetic perception. It is the first study to combine cross-sectional investigations with modern eyetracking techniques and is supported by the German Society of Lingual Orthodontics (DGLO e.V.)
 
 

Laufzeit: 2014-2018
Projektleiter: Dr. Dr. C Jacobs, Dr. S Grimm, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein

Influence of bisphosphonates and mechanical loading on periodontal fibroblasts and osteoblasts

Bei jeder kieferorthopädisch induzierten Zahnbewegung spielt der Knochenstoffwechsel eine obligate Rolle, da sich der Alveolarknochen abhängig von der Bewegungsrichtung auf- und umbaut. Bestand früher das Patientenklientel größtenteils aus Kindern und Jugendlichen, lassen sich heute immer mehr erwachsene Patienten kieferorthopädisch behandeln. Besonders bei weiblichen Patienten erfolgt häufig die Einnahme von Bisphosphonaten zur Osteroporoseprophylaxe.
Ziel der Studie war es herauszufinden, wie Bisphosphonate die Vitabilität und den Stoffwechsel humaner Osteoblasten und parodontaler Fibroblasten unter statisch mechanischer Zugbelastung in vitro beeinflussen.

Laufzeit: 2014-2019
Projektleiter: Dr. Dr. C Jacobs, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein

Influence of mechanical strain on periodontal fibroblasts and human osteoblasts

Orthodontische Zahnbewegungen erfolgen mittels Applikation statisch mechanischer Kräfte, die vom Zahn auf das Parodontium übertragen werden.
Die applizierten Kräfte induzieren mechanischen Stress auf das zelluläre und extrazelluläre Gewebe und führen zu  Veränderungen ihrer Vitalität, Proliferation und Differenzierung (Krishnan et al., 2006; Meikle et al., 2006). Fibroblasten und Osteoblasten stellen die zellulären Hauptbestandteile des Parodontiums dar (Berkovitz et al., 1995).
Ziel der Studie: Beeinflussung der Vitalität und Genexpression von parodontalen Fibroblasten und humanen Osteoblasten durch statisch mechanische Zugbelastung verschiedener Stärken (1%, 5%, 10%) in vitro.
 

Laufzeit: 2011-2018
Projektleiter: Dr. Dr. Collin Jacobs, Univ.-Prof. Dr. Dr. Heiner Wehrbein

Kenntnisstand der Kieferorthopäden über die Medikamteneinnahme ihrer Patienten (Fragebogenstudie)

Heute befinden sich immer mehr erwachsene Patienten in einer kieferorthopädischen Behandlung. Besonders bei weiblichen Patienten erfolgt häufig die Einnahme von Bisphosphonaten zur Osteroporoseprophylaxe. Diverse Medikamente und das Alter der Patienten können die Dauer und den Erfolg der kieferorthopädischen Behandlung beeinträchtigen.
Ziel der Studie ist es, herauszufinden, wie hoch der Anteil an erwachsenen Patienten in der kieferorthopädischen Praxis ist und in wieweit die Behandler über die Medikamenteneinnahme ihrer Patienten informiert sind. Der Fokus wird in dieser Studie auf die Einnahme von Bisphosphonaten gelegt.
 

Laufzeit: 2014-2019
Projektleiter: Dr. S Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein

Intraoral Scans in Orthodontics

In zwei Studien soll ein auf dem Markt erhältlicher Intraoralscanner für die Prothetik an die Belange der Kieferorthopädie angepasst werden. Studie 1: Güte der intraoralen Scans bei Patienten der Kieferorthopädie Fragestellung: Kann der intraorale Scan die Abformung für die kieferorthopädische Diagnostik ersetzen? Werden alle für die kieferorthopädische Diagnostik notwendigen Areale in genügendem Umfang und in genügender Schärfe erfasst? Sind die intraoralen Scans von gleicher Abbildungsgenauigkeit? Material und Methode: Zwei Gruppen zu je drei Probanden werden innerhalb von 5 Tagen zu 7 Zeitpunkten untersucht. Zu der ersten Gruppe gehören 3 erwachsene Probanden, die mit einer festsitzenden Multibracketapparatur behandelt werden. In der Woche der Untersuchung sollten keine Zahnbewegungen stattfinden. In der zweiten Gruppe befinden sich 3 erwachsene Probanden ohne prothetische Restaurationen und ohne momentanen Zahndurchbruch. Die Probanden werden an den ersten beiden Tagen der Untersuchungsreihe je zweimal, an den folgenden 3 Tagen je einmal untersucht. Bei der Untersuchung werden konventionelle Alginat-Abformungen des Oberkiefers genommen und mit blauem Moldano-Gips Modelle hergestellt, die anschließend mit dem Streifenlichtscanner Activity 102 in ein virtuelles 3D-Modell überführt werden. Außerdem erfolgt das Einscannen des Oberkiefers mit dem intraoralen Scanners Sirona Cerec AC Bluecam direkt am Patienten. Es werden somit 84 Scans hergestellt (2 Scanmethoden x 6 Probanden x 7 Scans). Mit den Programmen Onyx oder Comparison (Entscheidung erfolgt auf der Basis momentaner Studien) werden die intraoralen Scans mit den Scans der Modelle verglichen. Es werden die mittleren Abweichungen der intraoralen Scans und der Modellscans für jede Gruppe berechnet. Außerdem erfolgt eine Bewertung der Größe der erfassten Areale im Bereich der apikalen Basis und des Gaumenreliefs getrennt je nach Scannart. Die Gruppen werden miteinander verglichen, um Güte der Scans zu bestimmen. Die statistischen Methoden werden nach Maßgabe des IMBEI der Universitätsmedizin Mainz gewählt. Studie 2: Verwindung der Mandibula bei der Mundöffnung Fragestellung: Es soll die in der Studie von Prof. Marx nachgewiesene Verwindung der Mandibula beim Öffnen des Mundes verifiziert werden. Müssen aufgrund der bei der Mundöffnung auftretenden Dimensionsänderungen der Unterkieferspange Empfehlungen zur Durchführung des intraoralen Unterkieferscans gegeben werden? Sind die Abweichungen gering genug, um den intraoralen Scan für die kieferorthopädischen Belange zu empfehlen? Material und Methode: 4 Probanden mit horizontalem und 4 Probanden mit vertikalem Gesichtsschädelaufbau werden an 3 Tagen je dreimal hintereinander untersucht. Dabei wird der Unterkiefer jeweils in zwei verschiedenen Unterkieferpositionen mit dem intraoralen Scanners Sirona Cerec AC Bluecam eingescant. Der erste Scan erfolgt bei maximaler Mundöffnung, der zweite bei maximalem (allerdings durch die Höhe der Scansonde limitiertem) Kieferschluss. Es werden somit 18 Scans pro Proband erstellt. An jedem Tag werden je eine Abformung bei möglichst maximalem (allerdings durch die Höhe des Abformlöffels limitiertem) Kieferschluss und bei maximaler Mundöffnung genommen und Modelle aus blauem Moldano-Gips hergestellt, die anschließend mit dem Streifenlichtscanner Activity 102 in ein virtuelles 3D-Modell überführt werden. Mit den Programmen Onyx oder Comparison (Entscheidung erfolgt auf der Basis momentaner Studien) werden die verschiedenen intraoralen Scans untereinander und mit den Scans der Modelle verglichen. Es werden die Regionen der Abweichungen bestimmt und die mittleren Abweichungen der verschiedenen Scan-Gruppen berechnet und miteinander vergleichen. Die statistischen Methoden werden nach Maßgabe des IMBEI der Universitätsmedizin Mainz gewählt. Studien mit 3 erwachsenen Patienten und 11 Probanden; Ethikantrag an die Ärztekammer Rheinland-Pfalz

Laufzeit: 2011-2018
Projektleiter: Dr. S Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H Wehrbein

Überprüfung einer vereinfachten Methode zur Kopplung von 3D-Gesichts- und Gebissmodellscan

Bei der vorgesehenen Untersuchung soll geklärt werden, ob die bisher übliche Kopplung von Gesichts- und Gebissmodellscan über den Gesichtsscan mit Bissgabel nach Erstellung des Gipsgebissmodells durch einen Gesichtsscan, bei dem die Zähne bis zum Prämolarenbereich zu sehen sind, ersetzt werden kann. Dazu muss mit diesem Gesichtsscann der Okklusionsbereich der Zähne so erfasst werden, dass eine präzise Kopplung von Gesichtsoberflächen und Modellscan ohne Kippung und Verzerrung möglich ist. 20 Patienten, die aufgrund einer rechtfertigenden Indikation zeitnah eine Digitale Volumentomographie-Aufnahme erhalten haben, werden untersucht. Es werden je Patient 9 lichtoptische Scans der Gesichtsoberfläche aufgenommen: 3x in Ruhe (Lippen geschlossen, Zähne mit Bereich der Molaren aufeinander, entspannt leicht nach oben schauend), 3x mit der Übertragungsgabel, 3x mit Einsatz von Lippenretraktoren (wie sie zur zahnärztlichen Fotographie eingesetzt werden). Anschließend erfolgen die konventionelle Abformung des Ober- und Unterkiefers und die Bissnahme mit Wachs. Die daraus hergestellten Moldano-Gips Modelle werden mit dem Streifenlichtscanner Activity 102 in ein virtuelles 3D-Modell überführt. Die Gipsmodelle des Oberkiefers werden zusammen mit der Übertragungsgabel gescannt. In dem Programm EasySlim werden nun die Modellscans in die "Ruhe-Gesichtsscans" unter Zuhilfenahme der Scans mit Bissgabel, bzw. Lippenretraktor integriert.
Mit den Programmen OnyxCeph3 und Comparison werden die so erhaltenen Komplettscans der beiden verschiedenen Übertagungsarten miteinander verglichen. Es werden die mittleren Abweichungen für jede Übertragungsart berechnet. Als Goldstandard stehen die Messungen aus den schon vorhandenen DVT-Aufnahmen zur Verfügung; Somit kann die Güte der Übertragungsmethoden bestimmt werden.
Prospektive Studie anhand von erstellten 3D-Scans und vorhandenen Unterlagen

Laufzeit: 2012-2018
Projektleiter: Dr. S. Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein

Bewertung der skelettalen Klasse I-II im Vergleich klinischer Befund versus FRS-Analysen

Projektskizze: Fernröntgenseitenbild und Modelle von 180 konsekutiven Patienten zu Behandlungsbeginn werden von verschiedenen kieferorthopädischen Behandlern ohne metrische Analyse bezüglich der skelettalen Klasse I-III kategorisiert. Die Werte verschiedener Fernröntgenanalysen, die sich in ihrer Klassifizierung häufig widersprechen, werden dazu in Bezug gesetzt, um die für den kieferorthopädischen Alltag aussagekräftigsten und robustesten Parameter zu ermitteln.
Retrospektive Studie anhand von vorhandenen Unterlagen
 

Laufzeit: 2010-2019
Projektleiter: Dr. S. Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein

Kieferspaltosteoplastik - extraorale Veränderungen in Abhängigkeit von der Menge des eingelagerten Transplantates; eine 3D-Studie

Die im Rahmen der Kieferspaltosteoplastik bei Patienten mit LKG-Spalten erhobenen Unterlagen (Modelle, DVT, 3D-Scan, eingebrachte Knochenmenge) werden analysiert, um die intra- und extraoralen Veränderungen zu quantifizieren und zukünftig eine Vorhersage der extraoralen Veränderungen durch die Menge des eingebrachten Knochenmaterials treffen zu können.
Prospektive Studie anhand von vorhandenen Unterlagen
 

Laufzeit: 2010-2019
Projektleiter: Dr. S. Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein

Untersuchung der Aussage verschiedener Indices zur Beurteilung der Modelle von Patienten mit Lippen-Kiefer-Gaumenspalten - eine retrospektive Studie

Projektskizze: Ermittlung, ob die automatisierte Erstellung des GOSLON-Index mittels des Dokumentationsprogrammes des AKLKG dem Goldstandard (untersuchungsbedingte Festlegung der Indices: 5y_Index_original (5 Jahre, einseitige Spalte), GOSLON_10y_orig (10 Jahre, einseitige Spalte), BAURU_BCLP_6y (5 Jahre, doppelseitige Spalte) und BAURU_BCLP_9y (10 Jahre, doppelseitige Spalte)) ebenbürtig ist. Welche messbaren Parameter beeinflussen die automatische Erstellung des Index am Stärksten und welche Korrekturen müssen im Programm vorgenommen werden? Wie maßgebend ist der Unterschied zwischen der Laien und der Expertenbeurteilung? Weiterhin sollen zusätzliche Indices/Modifikationen der Indices auf ihre Brauchbarkeit überprüft werden.

Laufzeit: 2016-2019
Projektleiter: Dr. S. Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein

Zahn- und Kieferstatus bei Erwachsenen mit Trisomie 21, Ethikkommission der LÄK Rheinland-Pfalz 837.379.14 (9618)

Projektskizze: In der Literatur finden sich nur spärliche Angaben über die Häufigkeit zahnärztlicher und kieferorthopädischer Befunde bei Erwachsenen mit Trisomie 21 (Desai 1997; Pilcher 1998). Zum Teil wurden Daten im Rahmen der Untersuchung von allgemein geistig- und/oder körperlich behinderten Menschen erhoben, so dass keine differenzierten Ergebnisse der Gruppe mit Down-Syndrom zu ersehen sind (Dinesh, Arnitha et al. 2003; Winter, Baccaglini et al. 2008).
104 Erwachsene (ab 18 Jahre) mit Trisomie 21 werden klinisch untersucht und bei genügender Kooperation fotografisch dokumentiert.
Es werden bei den Probanden der Gebissbefund (Zahnanzahl, persistierende Milchzähne), sowie der kieferorthopädische (Kreuzbisse, Overbite, Overjet, Engstand oder Lückenbildung, Angle-Klasse) und funktionelle Befund (offene Mundhaltung, Schluckmuster, Zungenlage) erhoben. Außerdem erfolgt eine Befragung der Betreuungspersonen bezüglich zahnärztlicher und kieferorthopädischer Anamnese. Evtl. vorliegende zahnärztliche Röntgenaufnahmen werden angefordert und gescannt.
Anschließend erfolgt bei genügender Kooperationsbereitschaft der Probanden eine intra- und extraorale fotografische Dokumentation.
Die Prävalenz der Einzelbefunde bei den Erwachsenen mit Trisomie 21 soll mit der Prävalenz der Befunde, wie sie in Study of Health in Pomerania (SHIP) 2004 (Hensel, Born et al. 2003) und anderen Literaturstellen (Van der Linden 1983; Harzer 2002; Watted and Teuscher 2003) festgestellt wurden, verglichen werden. Zusätzlich zu den Punktschätzern sollen 95%-Konfidenzintervalle bestimmt werden.
 

Laufzeit: 2014-2019
Projektleiter: Dr. Susanne Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein

Bewertung des vertikalen Gesichtswachstums im Vergleich klinischer Befund versus FRS-Analyse

Projektskizze: Fernröntgenseitenbild und extraorale Bilder von 180 konsekutiven Patienten zu Behandlungsbeginn werden von verschiedenen kieferorthopädischen Behandlern ohne metrische Analyse bezüglich des vertikalen Wachstumstyps kategorisiert. Die Werte verschiedener Fernröntgenanalysen, die sich in ihrer Klassifizierung häufig widersprechen, werden dazu in Bezug gesetzt, um die für den kieferorthopädischen Alltag aussagekräftigsten und robustesten Parameter zu ermitteln.
Retrospektive Studie anhand von vorhandenen Unterlagen
 

Laufzeit: 2017-2021
Projektleiter: Dr. Susanne Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein

Prospektive Studie zur Untersuchung der Lebensqualitöät von Müttern innerhalb des ersten Jahres nach der Geburt eines Kindes mit Lippen-Kiefer-Gaumenspalte, Ethikkommission der LÄK Rheinland-Pfalz 837.055.17 (10889)

Projektskizze: Das Ziel der geplanten multizentrischen Studie ist die prospektive Einschätzung der mütterlichen Lebensqualität, des Kohärenzgefühls und der sozialen Unterstützung nach der Geburt eines Kindes mit Lippen-Kiefer-Gaumenspalte. Der zu erfassende Zeitraum des ersten Lebensjahres stellt unserer Erfahrung nach für die betroffenen Eltern eine enorme Belastung dar. Auch weisen Vorbefunde auf die massive Belastung der Eltern von Kindern mit LKG-Spalte hin. Diese gerade für die Entwicklung der Mutter-Kind-Beziehung sensible Phase der ersten zwölf Lebensmonate wird durch die schwere Gesichtsfehlbildung von Kindern mit LKG-Spalten erheblich gestört.
Um Änderungen der mütterlichen Lebensqualität innerhalb des ersten Lebensjahres des Kindes zu erfassen, werden die Daten zu drei verschiedenen Messzeitpunkten erhoben. Zusätzlich erfolgt ein Vergleich mit einer Kontrollgruppe. Hierfür werden Mütter, die ein gesundes Kind zur Welt gebracht haben befragt. Der Vergleich soll mögliche Unterschiede der beiden Gruppen aufzeigen.
Die gesammelten Daten werden zur Analyse des Behandlungsablaufes sowie zur Einschätzung der Versorgungssituation der betroffenen Mütter herangezogen.
Studienleiter: OÄ Dr. Karin Strobel, Dr. Ksenija Belaja, Dr. Theodor Klinker; Kieferorthopädie des Universitätsklinikums Erlangen
Prospektive Studie
 

Laufzeit: 2017-2024
Projektleiter: Dr. Susanne Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Christina Erbe, Sarah Azimi

Weitere Etablierung der intersisziplinären AKLKG-Datenbank an der Unimedizin Mainz unter Berücksichtigung der 3D-Datensätze DVT, Gesichts- und Modellscan

Nach Überprüfung der Datenbankabfrage für MKG und KFO und der digitalen Gesichtserfassung und Modellerstellung bezüglich Validität und Reliabilität sollehn nun die Erhebung der Befunde laufender und die Archivierung der Befunde beendeter Behandlungen digitalisiert und anschließend mit schon digital archivierten Daten von Patienten mit LKG-Spalten zusammengeführt werden. Es handelt sich momentan um eine Gruppe von ca. 800 Patienten. Das Ziel ist eine bessere Auffindbarkeit der interdisziplinär erstellten Behandlungsunterlagen zur Verbesserung der Behandlung des einzelnen Patienten (Vernetzung der einzelnen Kliniken) und die Verwendbarkeit der Daten für Multicenter-Studien (wie vom AKLKG intendiert, z. B. German Cleft Network Studie zur prächirurgischen Therapie), sowie zur Verbesserung der Behandlung zukünftiger Patienten (Versorgungsforschung). Durch die digitale Aufbereitung der Unterlagen werden Platzprobleme für Akten- und Modellarchive beseitigt (Papierlose Klinik)

Literatur:
Wriedt Susanne, Foersch Moritz, Muhle Jan Daniel, Schmidtmann Irene, Wehrbein Heinrich. Multibracket appliance: impression defaults and their reduction by blocking-out - a three-dimensional study. CLINICAL ORAL INVESTIGATIONS 2016; 20 (2): 365-372
Wriedt Susanne, Schmidtmann Irene, Niemann Mareike, Wehrbein Heinrich. Digital 3D image of bimaxillary casts connected by a vestibular scan. JOURNAL OF OROFACIAL ORTHOPEDICS-FORTSCHRITTE DER KIEFERORTHOPADIE 2013; 74 (4): 309-318

Laufzeit: 2016-2026
Projektleiter: Dr. Susanne Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein

Zahn- und Kieferstatus bei Patienten mit Kleinwuchs

Projektskizze: Außer Einzelfallbeschreibungen weist die wissenschaftliche Literatur keine Erhebungen zur Häufigkeit Zahn- und Kieferfehlstellungen bei kleinwüchsigen Patienten auf. Im Rahmen des jährlichen Kleinwuchsforums des BKMF in Hohenroda sollen die entsprechenden Befunde erhoben werden. Ziel der Untersuchung ist es, aufgrund einer breiteren Datenbasis die typischen wachstumsbedingten kieferorthopädischen Problemfelder bei den verschiedenen Krankheitsbildern zu eruieren.
Prospektive Studie
 

Laufzeit: 2017-2021
Projektleiter: Dr. Susanne Wriedt, Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein

Zahnzahlanomalien bei Patienten mit LKG-Spalten im Patientengut der Universitätsmedizin Mainz

Projektskizze: Die Prävalenz von Zahnnichtanlagen bei Patienten mit LKG-Spalten wird in der Literatur sehr unterschiedlich von 22 bis 86 % angegeben. In der vorliegenden Studie am Patientengut der Universitätsmedizin Mainz sollte untersucht werde, auf welche Orte sich A- und Hypoplasien verteilen und, ob diese Zahnzahlanomalien Einfluss auf die spätere kieferorthopädische und prothetische Therapie (kieferorthopädischer Lückenschluss versus prothetischer Ersatz) haben.
Die Unterlagen (Röntgenbilder; Krankenakten) von 356 Patienten mit Spaltbildung der Geburtsjahrgänge 1954-2007 wurden zufällig dem Archiv der Poliklinik für Kieferorthopädie der Universitätsmedizin Mainz entnommen. Es erfolgte die Extraktion der Parameter: Spaltart; Orte und Anzahl der Hypoplasien und Aplasien; Zeitpunkt der Operationen; Angle-Klasse, Overjet und Overbite zu Beginn der kieferorthopädischen Behandlung; Art der Therapie (prothetischer versus kieferorthopädischer Lückenschluss; Art der prothetischen Versorgung; Notwendigkeit von Umstellungsosteotomien). Die Berechnung der deskriptiven Statistik erfolgte mit dem Programm SPSS23.
Retrospektive Studie anhand von vorhandenen Unterlagen
 

Laufzeit: 2017-2020

Publikationen

Jacobs Collin, Katzorke Milena, Wiechmann Dirk, Wehrbein Heiner, Schwestka-Polly Rainer
Autoren der Einrichtung: Jacobs Collin, Wehrbein Heiner
Single tooth torque correction in the lower frontal area by a completely customized lingual appliance
HEAD & FACE MEDICINE. 2017; 13: Article
Datensatz in Web of Science®

Jacobs Cornelius, Roessler Philip P., Scheidt Sebastian, Ploeger Milena M., Jacobs Collin, Disch Alexander C., Schaser Klaus D., Hartwig Tony
Autoren der Einrichtung: Jacobs Collin
When does intraoperative 3D-imaging play a role in transpedicular C2 screw placement?
INJURY-INTERNATIONAL JOURNAL OF THE CARE OF THE INJURED. 2017; 48 (11): 2522-2528 Article
Datensatz in Web of Science®

Meila Dan, Grieb Dominik, Greling Bjoern, Melber Katharina, Jacobs Collin, Hechtner Marlene, Schmitz Thomas, Schlunz-Hendann Martin, Lanfermann Heinrich, Brassel Friedhelm
Autoren der Einrichtung: Jacobs Collin
Weitere Autoren des Fachbereichs: Hechtner Marlene
Endovascular treatment of head and neck arteriovenous malformations: long-term angiographic and quality of life results
JOURNAL OF NEUROINTERVENTIONAL SURGERY. 2017; 9 (9): 860-866 Article
Datensatz in Web of Science®

Meila Dan, Melber Katharina, Grieb Dominik, Jacobs Collin, Lanfermann Heinrich, Brassel Friedhelm
Autoren der Einrichtung: Jacobs Collin
Fistulous-type vein of Galen malformation phantom model for endovascular training and research
JOURNAL OF NEUROINTERVENTIONAL SURGERY. 2017; 9 (9): 880-886 Article
Datensatz in Web of Science®

Moergel M, Wriedt S
Autoren der Einrichtung: Wriedt S
Weitere Autoren des Fachbereichs: Moergel M
Dysgnathiechirurgie kompakt. Wissen kompakt
https://doi.org/10.1007/s11838-017-0050-2

Ohlendorf Daniela, Erbe Christina, Nowak Jennifer, Hauck Imke, Hermanns Ingo, Ditchen Dirk, Ellegast Rolf, Groneberg David A.
Autoren der Einrichtung: Erbe Christina
Constrained posture in dentistry - a kinematic analysis of dentists
BMC MUSCULOSKELETAL DISORDERS. 2017; 18: Article
Datensatz in Web of Science®

Ohlendorf Daniela, Erbe Christina, Hauck Imke, Nowak Jennifer, Hermanns Ingo, Ditchen Dirk, Ellegast Rolf, Groneberg David A.
Autoren der Einrichtung: Erbe Christina
Restricted posture in dentistry - a kinematic analysis of orthodontists
BMC MUSCULOSKELETAL DISORDERS. 2017; 18: Article
Datensatz in Web of Science®

Ohlendorf D., Erbe C., Klingelhoefer D., Oremek G. M., Groneberg D. A.
Autoren der Einrichtung: Erbe C.
Tumor marker squamous cell carcinoma. Diagnostics of squamous cell carcinoma
ZENTRALBLATT FUR ARBEITSMEDIZIN ARBEITSSCHUTZ UND ERGONOMIE. 2017; 67 (6): 330-332 Article
Datensatz in Web of Science®

Pabst A. M., Krueger M., Sagheb K., Ziebart T., Jacobs C., Blatt S., Goetze E., Walter C.
Autoren der Einrichtung: Jacobs C.
Weitere Autoren des Fachbereichs: Pabst A. M., Krueger M., Sagheb K., Blatt S., Goetze E., Walter C.
The influence of geranylgeraniol on microvessel sprouting after bisphosphonate substitution in an in vitro 3D-angiogenesis assay
CLINICAL ORAL INVESTIGATIONS. 2017; 21 (3): 771-778 Article
Datensatz in Web of Science®

Rahimi-Nedjat Roman K., Sagheb Keyvan, Pabst Andreas, Foersch Moritz, Jacobs Collin, Vollandt Leonie, Al-Nawas Bilal, Walter Christian
Autoren der Einrichtung: Foersch Moritz, Jacobs Collin
Weitere Autoren des Fachbereichs: Rahimi-Nedjat Roman K., Sagheb Keyvan, Pabst Andreas, Vollandt Leonie, Al-Nawas Bilal, Walter Christian
Diabetes and hyperglycemia as risk factors for postoperative outcome in maxillofacial surgery
JOURNAL OF SURGICAL RESEARCH. 2017; 217: 170-176 Article
Datensatz in Web of Science®

Scharnweber Benjamin, Adjami Frederic, Schuster Gabriele, Kopp Stefan, Natrup Jorg, Erbe Christina, Ohlendorf Daniela
Autoren der Einrichtung: Erbe Christina
Influence of dental occlusion on postural control and plantar pressure distribution
CRANIO-THE JOURNAL OF CRANIOMANDIBULAR PRACTICE. 2017; 35 (6): 358-366 Article
Datensatz in Web of Science®

Taubmann Andreas, Willershausen Brita, Erbe Christina, Kaina Bernd, Willershausen Ines
Autoren der Einrichtung: Erbe Christina, Willershausen Ines
Weitere Autoren des Fachbereichs: Taubmann Andreas, Willershausen Brita, Kaina Bernd
Is there a Genotoxic Potential of Endodontic Root Materials?
CLINICAL LABORATORY. 2017; 63 (4): 689-697 Article
Datensatz in Web of Science®

Wriedt Susanne, Al-Nawas Bilal, Schmidtmann Irene, Eletr Sami, Wehrbein Heinrich, Moergel Maximilian, Jacobs Collin
Autoren der Einrichtung: Wriedt Susanne, Al-Nawas Bilal, Schmidtmann Irene, Eletr Sami, Wehrbein Heinrich, Moergel Maximilian, Jacobs Collin
Analyzing the teeth next to the alveolar cleft: Examination and treatment proposal prior to bone grafting based on three-dimensional versus two-dimensional diagnosisd-A diagnostic study
JOURNAL OF CRANIO-MAXILLOFACIAL SURGERY. 2017; 45 (8): 1272-1277 Article
Datensatz in Web of Science®

Auswahl an wissenschaftlichen Vorträgen

Dr. Christina Erbe
A multicenter randomized study on the Plaque removal efficacy of two interdental brushes in the area around the bracket base
93rd Congress of the European Orthodontic,Montreux,Schweiz,05.06.-10.06.2017

Dr. Christina Erbe
Etablierung eines neuartigen histologischen und histomorphometrischen Auswertungsprotokolls zur standardisierten Beschreibung der Satura Palatine
90. Wissenschaftliche Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Kieferorthopädie,Bonn,11.10.-14.10.2017

Dr. Christina Erbe
Moderne kieferorthopädische Behandlung -Alignertherapie
ZMK im Dialog,Mainz,28.06.2017

Dr. Christina Erbe
Moderne kieferorthopädische Konzepte - mit skelettaler Verankerung
KFO-Seminar,Bad Zwischenahn,23.11.-25.11.2017

Dr. Christina Erbe
Möglichkeiten und Grenzen der kieferorthopädischen Therapie - im parodontal geschädigten Gebiss?
25. Fortbildungstage der Zahnärztekammer Sachsen-Anhalt,Wernigerode,15.09.-17.09.2017

Dr. Christina Erbe
Oberflächenanalyse von Versiegelungslacken vor und nach dem Bürsten - Eine in vitro Studie in Kooperation mit Frauenhofer IMWS
DIN Sitzung kieferorthopädischer Produkte,Ulm,Deutschland,04.05.2017

Dr. Christina Erbe
Plaque control in orthodontics
27th EBSO Congress,Amsterdam,Niederlande,18.05.-19.05.2017

Dr. Christina Erbe
Plaque removal and compliance using an interactive toothbrushes in orthodontic adolescents
116th American Association of Orthodontics,San Diego,Kalifornien,USA,21.04.-25.04.2017

Dr. Christina Erbe
Systemischer Review zu orofanzialen Schmerzen und Kieferorthopädie - Ein Zusammenhang?
90. Wissenschaftliche Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Kieferorthopädie,Bonn,11.10.-14.10.2017

Dr. Christina Erbe
White spot lesions in adolescents during aligner therapy - a novel method
95th General Session & Exhibition of the IADR,San Francisco,Kalifornien,USA,22.03.-25.03.2017

PD Dr. Collin Jacobs
Aspekte der Anamnese im Rahmen der kieferorthopädischen Behandlung Erwachsener
BDK,München,Deutschland,05/2017

PD Dr. Collin Jacobs
Entwicklung von Zahnfehlstellungen bei Dysgnathien
DGMKG,Weimar,Deutschland,10/2017

PD Dr. Collin Jacobs
How to start with Lingual Orthodontics
IADR,Bangalore,Indien,04/2017

Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
Kieferorthopädische Behandlungsmaßnahmen bei parodontalen Erkrankungen
34. Jahrestagung des BDO,10. Herbsttagung der DGMKG,Berlin,Deutschland,11/2017

Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
Orthosystem - Eine Erfolgsgeschichte
4. Interdisziplinäres Symposium,Zürich,Schweiz,9/17

Univ.-Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
Skelettale Verankerung mit Gaumenimplantaten: Eine zwanzigjährige Erfolgsgeschichte
XXII. GBO-Jahreskongress,Bonn,Deutschland,4/2017

Dr. Susanne Wriedt
Aligning the Teeth next to the Alveolar Cleft: Examination and Treatment Proposal Prior to Bone Grafting based on 3D versus 2D Diagnosis
CLEFT 2017,Mahabalipuram,Chennai,Tamil Nadu,Indien,09.02.2017

Dr. Susanne Wriedt
Curriculum Kinderzahnheilkunde zur Erlangung des Tätigkeitsschwerpunktes "Kinderzahnheilkunde",Vorträge
LZK,Hessen,20.09.2017

Dr. Susanne Wriedt
DVT-Zertifizierungskurs für die Erweiterung der Fachkunde in der Zahnmedizin,Vorträge
LZK,Mainz,25.01.2017

Dr. Susanne Wriedt
Effect of mandibular Torsion during intraoral scanning - an in-vitro-evaluation
2nd International Conference on 3D Printing in Medicine,Mainz,20.05.2017

Dr. Susanne Wriedt
Einordnung spaltnaher Zähne: Untersuchung und Therapievorschläge vor Kieferspaltosteoplastik basiert auf 2D- versus 3D-Diagnostik
LZK,Teach the teacher,Mainz,08.03.2017

Dr. Susanne Wriedt
Einstellung von verlagerten Zähnen - Wie schaffe ich eine gute Verankerung?
27. Harzer Fortbildungsseminar, Gesellschaft für kieferorthopädische Zahntechnik,Braunlage,12.11.2017

Dr. Susanne Wriedt
Grundwissen Kieferregulation
Fortbildungsreihe "Pädiatrie Aktuell", Kinderklinik der Universitätsmedizin Mainz,14.06.2017

Dr. Susanne Wriedt
kieferorthopädische Behandlung bei SRS
Diagnosespezifisches Seminar BKMF SRS/SGA/Wachstumshormonmangel,SEDC und ähnliche,Wiesbaden,21.10.2017

Dr. Susanne Wriedt
Kieferorthopädische Fragen bei Kleinwuchs
BKMF,28. Kleinwuchsforum,Hohenroda,25.05.2017

Dr. Susanne Wriedt
Kombinierte kieferorthopädische-kieferchirurgische Behandlung:Aufgabenverteilung, Ablauf und Zeitplanung, Zusammenarbeiot Kieferorthopädie - MKG-Chirurgie, Physiotherapie und Logopädie
MKG-Chirurgie der Universitätsmedizin,Mainz,03.05.2017

Dr. Susanne Wriedt
Verankerung verändert die Therapie-Strategie bei multiplen Nichtanlagen
30. Symposium des interdisziplinären Arbeitskreises LGK-Spalten/Kraniofaziale Anomalien,Mainz,07.10.2017

Dr. Susanne Wriedt
Zahnzahlanomalien bei Patienten mit LKG-Spalten im Patientengut der Universitätsmedizin Mainz
30. Symposium des interdisziplinären Arbeitskreises LKG-Spalten/Kraniofaziale Anomalie,Mainz,07.10.2017

Promotionen

Christina Susanne Baumer
Empfehlungen deutscher Kieferorthopäden zur Mundhygiene bei Patienten mit herausnehmbaren und festsitzenden kieferorthopädischen Apparaturen - eine Fragebogenstudie unter Berücksichtigung der Demographie

Mirjam Ruth Budde
Der Zusammenhang zwischen Kieferorthopädie und orofazialen Schmerzen - ein systematischer Review -

Isabelle Dirks
Mechanische Belastung beeinflusst die Wirkung von Bisphosphonaten auf parodontale Fibroblasten in vitro

Elisabeth Margarete Graner
Klinische Studie zur Untersuchung der Abnutzung von elektrischen Zahnbürstenköpfen bei Jugendlichen mit festsitzenden kieferorthopädischen Apparaturen

Caroline Hildebrandt
Studie zur Untersuchung der dentalen und skelettalen Veränderungen sowie der Anwenderfreundlichkeit beim Einsatz der ForsusTMFatigue Resistant Device EZ Module

Maria Manousopoulou
In-vivo Untersuchung zur Eignung des CAD/CAM Systems CEREC® AC zur kieferorthopädischen Diagnostik ohne konventionelle Abformung: Einfluss der Verwindung der Mandibula bei der Mundöffnung

Stefanie Maria Rosenberger
Inklination oberer Frontzähne: ein Vergleich klinischer Befund versus FRS-Analysen

Alexander Roth
Analyse der Erreichbarkeit in Deutschland niedergelassener Kieferorthopäden für wissenschaftliche Umfragen auf Basis einer Computer-Assisted Telephone Interview (CATI)-Studie

Sarah Silke Schröder
In-vitro Untersuchung zur Reinigungsfähigkeit verschiedener vestibulärer und lingualer Multibracketapparaturen: eine Roboterstudie

Lisa Katharina Zanders-Grote
Vergleich der effektiven Plaqueentfernung zweier Interdentalbürsten im Umfeld der Bracketbasis bei Patienten mit Multibracketapparatur - eine klinische, randomisierte, doppelblinde, Cross-over-Studie

Verschiedene wissenschaftliche Aktivitäten

Preise

Dr. Christina Erbe
Histological and histomorphometric investigation of the median palatine suture in different age groups - an ex vivo study on human cadaver specimens

Sonstiges

Univ.-Prof. Dr. Hans-Peter Bantleon, Univ.-Prof. Dr. Dr. Heiner Wehrbein, Dr. Christina Erbe
Fortbildungsveranstaltung der kieferorthopädischen Abteilung, Thema:"Neue Brackets, neue Drähte, neue Behandlungsstrategien", 27.+28.10.2017, Mainz

Dr. K. Habersack, Prof. Dr. A. Hasund, Dr. C. Erbe, Prof. Dr. Dr. H. Wehrbein
Fortbildungsveranstaltung der kieferorthopädischen Abteilung, Thema:"Extrabiegekurs", 11.05.-13.05.2017, Mainz